IJs(wonder)land - Reisverslag uit Hveragerði, IJsland van Melde Gilissen - WaarBenJij.nu IJs(wonder)land - Reisverslag uit Hveragerði, IJsland van Melde Gilissen - WaarBenJij.nu

IJs(wonder)land

Blijf op de hoogte en volg Melde

08 Augustus 2016 | IJsland, Hveragerði

Hoi allemaal,

Hierbij deel drie van ons avontuur op IJsland.

Na het uploaden van de vorige blog, zijn we beide toch een beetje zenuwachtig over de reis van ongeveer 300 km die we moeten maken met de reserve band. Gelukkig neemt de eigenaar van ons vakantiehuisje deze spanning weg, want hij geeft ons het nummer van een vriend in een dorpje 80 km verderop die een garage heeft. Gelukkig is het gat in de band snel te maken en kunnen we weer op full speed (je mag hier 90 km/h rijden) verder. De weg leidt ons langs heel veel fjorden met, natuurlijk, geweldige uitzichten. Op een gegeven moment hebben we uitzicht op het zuiden en zien we in de verte een enorme gletsjer genaamd Vatnajökull. Dit is de grootste gletsjer van IJsland (8100 km2) en qua volume de grootste gletsjer van Europa. De gletsjer heeft meerdere zijtongen die in de Atlantische Oceaan terecht komen. Ons vakantiehuisje ligt tussen verschillende tongen in waardoor we een fraai uitzicht hebben. Vanaf de badkamer kijken we zelfs uit op een waterval. Het huisje zelf is wat minder, aangezien het nogal oud en vooral stoffig is. Met de deuren en ramen op een kier vermaken we ons 's avonds prima op de bank met Netflix.

Op maandagochtend moeten we om 9 uur klaar staan bij één van de gletsjertongen van Vatnajökull. Hier krijgen we een houweel en stijgijzers. Vervolgens stappen we met de gids en zeven andere reizigers in een oude schoolbus om naar de gletsjer te rijden. Allereerst lopen we een stuk over stenen richting de gletsjer. De gids laat zien dat we eigenlijk al over ijs lopen, door met haar houweel in een stuk grond te slaan. En ja, het ijs vliegt in het rond. Het ijs heeft een hele grote dichtheid aangezien het weinig lucht bevat. Hierdoor lijkt het ijs een beetje op een prisma of kristal en zie je alle kleuren ontstaan als je het tegen het zonlicht aan houdt. Vervolgens moeten we onze stijgijzers onderbinden en gaan we echt over het ijs lopen. Het ijs is bedekt met kleine stukjes as afkomstig van de vulkaanuitbarsting die in 2010 plaats heeft gevonden op IJsland. Ook liggen er 'mos muizen' op het ijs. Dit zijn geen dieren, maar stenen omgeven door mos. Door de wind worden de stenen verplaatst waardoor er aan alle kanten mos groeit. Terwijl we omhoog lopen verteld de gids ons nog allerlei andere weetjes over de gletsjer. Ze leert ons bijvoorbeeld hoe je water uit de gletsjer kunt drinken. Bij een stroompje hak je de houweel hier haaks overheen zodat deze horizontaal op het ijs komt te liggen. Vervolgens kun je in een push up houding water drinken. Dit heb ik natuurlijk ook even gedaan. Met deze wandeling gaan we helaas niet heel ver de gletsjer op, maar op het hoogste punt waar we komen hebben we uitzicht over grote ijssculpturen en het hogere gedeelte van de gletsjer. Een mooie ervaring. De wandeltocht heeft voor wat trek gezorgd en dus gaan we richting de supermarkt. Soms liggen deze wat verder dan dat we in Nederland gewend zijn. We moeten namelijk 80 km rijden voor de dichtsbijzijnde supermarkt! Alsof we vanuit Apeldoorn boodschappen in Hengelo gaan doen. Onderweg stoppen we nog bij een gletsjermeer waar enorme ijsschotsen te zien zijn, zowel op het zwarte strand als op het water.

Op dinsdag rijden we voorbij het zuidelijke stadje Vik, waar we twee nachten in een hotel overnachten. Onderweg stoppen we bij een aantal bezienswaardigheden. Zo lopen we een rondwandeling in het natuurpark Skaftafell. We moeten flink omhoog klimmen (en dus zweten) en hebben dan een enorm weids uitzicht over de omgeving. We lopen langs waterval Svartifoss die omgeven is door kolommen van basaltgesteente, langgerekte en rechthoekig gevormde stenen. Ook lopen we langs paadjes omgeven door kleine bomen en vrolijke veldbloemen met een heerlijke amandelachtige geur. Kortom, weer een prachtige wandeling. Na een snelle lunch in de auto stoppen we op de route voor nog meer watervallen (foss a sidu) en basalt gesteente (dverghamrar). Een bijzonder verschijnsel om te zien die kolommen! Via een gatenkaas gravelweg gaan we naar de kloof Fjardrarglkufur, een echt sprookje zo mooi. Bovenlangs loopt een pad waar je de kloof heel goed kunt bewonderen. De rotsen hebben bijzondere vormen, zijn hier en daar bekleed met groen mos en er lopen ook nog verschillende watervallen naar beneden. Adembenemend mooi. Gelukkig mogen we langs dezelfde weg nog een keer langs de kloof lopen. In de verte zien we Eldhraun liggen, lavavelden bekleed met mos. De autoweg loopt tussen de velden door, een erg bijzondere route. Soms zijn er een aantal heuveltjes in het lavaveld, maar vaak is het redelijk vlak. We stoppen onderweg nog voor de Stjórnarfoss waterval. Het schijnt dat dit de plaats is waar de Vikingen voor het eerst aan land kwamen. Vlakbij het stadje Vik ligt ons hotel en dus de eindbestemming voor vandaag.

Op woensdag lijkt het eindelijk weer zomer in IJsland. Blauwe lucht met grote witte wolken. We starten de dag met een bezoekje aan het zwarte strand met enorme kolommen van basalt gesteente. Het lijkt net alsof de stenen door een soort gehaktmolen zijn gehaald. Deze plek wordt Reynisfjara genoemd. In de verte zien we enorme rotspartijen in het heldere, blauwe water liggen. Deze plek wordt Dyrhólaey genoemd en brengen we ook een bezoekje. Helaas zien we op beide plekken geen puffins, waarschijnlijk zijn ze al vertrokken nu het augustus is. Door een tip van een leerling stoppen we langs de weg om een Amerikaans militair vliegtuigje te kunnen zien wat in 1973 is neergestort op het strand en nu langzaam steeds verder verweert. Het vliegtuigje is alleen niet vanaf de weg te zien en dan blijkt dat we eerst vier kilometer over een saaie vlakke gravelweg moeten lopen. De blauwe lucht is inmiddels erg donker geworden, wat wel bij de setting van het verweerde vliegtuigje past. Op de terugweg doen we een ren/loop interval wandeling. Ofwel, gehuld in ons regenpak, een stuk rennen en vervolgens weer een stuk wandelen. Dit maakte de terugweg een stuk minder saai, maar wel erg warm! Aangezien we nu toch al sportief bezig zijn bezoeken we de 62 meter hoge Skogafoss waterval. Deze waterval wordt in de reisgidsen als één van de mooiste watervallen van IJsland genoemd. Inmiddels hebben we al zoveel verschillende soorten watervallen gezien dat we door het water de watervallen, ow nee door de bomen het bos, niet meer zien. Het sportieve deel aan deze waterval is dat je met een enorm lange steile trap bovenaan de waterval kan komen en je daarna nog veel verder kunt wandelen. Dit doen wij natuurlijk ook. Langs de rivier komen we nog een heleboel watervallen tegen en het uitzicht lijkt een beetje op de kloof die we gisteren bewonderden. Het modderige wandelpad hier is gelukkig een stuk minder toeristisch dan de Skogafoss waterval zelf, want daar staan een heleboel mensen beneden te kijken. We voelen onze voeten inmiddels wel en krijgen honger, dus we rijden weer richting ons hotel. Onderweg worden we nog getrakteerd met een regenboog over de weg. Het eten in IJsland is ontzettend duur, maar ook wel erg lekker. Tiemen proeft voor het eerst IJslands lam (erg mals!) en ik eet zalm in de vorm van een vlinder.

Op donderdag starten we de dag met met watervallen. We bekijken eerst Seljalandsfoss, een 65 meter hoge waterval. Je kunt hier via een glibberig pad ook achter de waterval langs lopen. Het neerstortende water maakt behoorlijk wat lawaai en ik ben blij dat ik mijn regenpak aan heb, want je wordt behoorlijk nat via dit paadje. Iets verderop ligt een hele bijzondere waterval, de Gljúfrafoss. Deze waterval ligt halfverscholen in een kloof. Via losse stenen kun je via het riviertje de kloof in lopen en vanuit daar heb je uitzicht op de waterval die de zwarte stenen met mos afklettert en via een groot gat boven ons hebben we ook uitzicht op de blauwe lucht. De laatste waterval voor vandaag is Urridafoss. Een brede waterval waar je sporadisch zalmen tegen de stroming kunt op zien springen, maar wij zien deze helaas niet. Wij vervolgen onze weg naar het vakantiehuisje voor de laatste vier dagen. Dit ligt vlakbij het stadje Hvergardi. Het is weer een knus houten huisje met een veranda met, hoe kan het ook anders, een privé hottub. In de middag luieren we een beetje in het huisje en rond 18 uur maken we een wandeling naar Reykjadalur. De eerste drie kilometer gaan super steil omhoog, maar vervolgens hebben we prachtig uitzicht over een dal, met hier en daar grote wolken opstijgende waterdamp, afkomstig van geothermische bronnen. Reykjadalur is de afgelopen jaren heel populair geworden, vanwege de rivier met warm water waar je heerlijk in kunt badderen. Op sommige plekken zijn zelfs houten vlonders neergelegd met een soort omkleedhokjes. Het is dan ook behoorlijk druk met groepjes mensen die hier met een wijntje of biertje in het warme water zitten. Wij lopen nog iets verder door naar een plek waar je water en modder ziet koken en waar enorm veel waterdamp de grond uit komt. Op sommige plekken is de grond helemaal verkleurd: rode, groene, bruine en witte structuren zijn ontstaan. Naast de warme rivier staat veenpluis (of wollegras). Dit is gras met daarin groene sprietjes die witte pluisjes/haren heeft. Dit veenpluis hebben we op verschillende plekken al gezien. Het ziet er heel liefelijk uit. Nadat we onze voeten even in het warme water hebben gedoopt lopen we weer terug.  De warme avondzon schijnt nog net over de bergen op ons gezicht...mmm.

Op vrijdag gaat Tiemen in nationaal park Thingvellir duiken. Dit doet hij in de breuk die is ontstaan tussen twee tectonische platen (van Noord-Amerika en Europa). Deze breuk wordt ieder jaar 2 cm groter, aangezien de platen uiteen bewegen. Gelukkig heeft Tiemen wat filmpjes gemaakt, zodat ik naderhand ook kan meegenieten. Het water is ongeveer 2 graden en dus moet je een droogpak aan tijdens het duiken. Het water is heel helder, je kunt wel zo'n 150 meter ver kijken onder water. Er leven niet echt veel dieren, maar het is vooral bijzonder om de kloof te zien en de groene wieren. Terwijl Tiemen de kloof in het water bestudeerde heb ik het landschap daarboven bestudeerd met behulp van een rondwandeling. Helaas werd ik wel behoorlijk nat het laatste stuk van de wandeling. Dat was wel jammer, aangezien ik toen in het historische gedeelte van Thingvellir kwam. Hier kun je bijvoorbeeld de verdrinkingspoel zien waar in de 16de eeuw ter dood veroordeelde vrouwen levend in een zak gestopt werden en vervolgens in het water gegooid werden om te voorkomen dat hun geest nog verder rond zou spoken. Tijdens de wandeling moet ik ook meerdere keren de breukzones van de twee aardplaten passeren. In het bezoekerscentrum treffen we elkaar weer en rijden terug naar ons huisje. Daar eindigen we de dag op de IJslandse manier... in de hottub! Daarom is het ook nooit zo erg als het hier regent of koud is, er is altijd wel een hottub in de buurt om je op te warmen.

Voor vandaag en morgen is zonnig weer voorspeld. Dat is boffen, want vandaag huren we een 4x4 Jeep om de highlands in te rijden. Deze 4x4 heb je echt wel nodig op deze wegen, want soms lijkt het wel alsof er zakken met rotsen zijn neergegooid op de weg. Toch zie je altijd weer eigenwijze toeristen die met een gewone (huur)auto over deze wegen rijden, terwijl dat verboden is. Eerst rijden we naar Landmannalaugar. Dit is een plek waar heel veel wandeltochten beginnen. We begrijpen ook wel waarom, het uitzicht over de gekleurde bergen is geweldig. Wij lopen via een klein paadje omhoog, om het nog wat beter te kunnen bekijken. Het lijkt alsof de bergen zijn ingekleurd met potlood of zijn geaquarelleerd. Mooie rode, beige en oranje teinten in de ene berg en een andere berg heeft juist vooral veel kronkelende lijnen van groentinten. Hier moeten we nog maar eens terugkomen zonder auto en met onze wandel outfit. We besluiten de Sprengisandur route te rijden en onderweg te bepalen hoe ver we gaan. Aangezien de wegen best wel barbaars zijn en het uitzicht overal fotowaardig is, gaan we ook niet zo snel. Onderweg rijden we over een weg waar twee kleuren water bij elkaar komen: felblauw en bruinig. Op een gegeven moment wisselen we van plek en zit ik achter het stuur van de Jeep. Een gave ervaring! Je zit een stuk hoger waardoor je goed zicht hebt op de omgeving.  Gelukkig hebben we een automaat, anders zou je steeds bezig zijn met schakelen. Algauw doet er zich een obstakel voor; een rivier over de weg. Rustig rijd ik er door heen, maar het is behoorlijk spannend, aangezien het best diep is en we flink heen en weer bewegen door de stenen. Na deze rivier volgen er nog een aantal. Vaak staan er op deze plekken opeens ook heel veel bloemen, terwijl de rest van de omgeving alleen uit lavasteen bestaat. In de verte kijken we uit op de gletsjers. Rond vijf uur besluiten we dat het genoeg is voor vandaag en rijden we het hele stuk terug. De wind is wat gaan liggen en het zonnetje is heerlijk warm, waardoor we lekker soezig aankomen 's avonds laat.

Zondag is de laatste dag van onze vakantie en die sluiten we af met een luierdag. We gaan vandaag naar de Blue Lagoon, een geothermaal bad.  Dit schijnt enorm toeristisch te zijn, maar het schijnt ook dat je het echt moet bezoeken (zoiets als: je bent niet in Parijs geweest als je de Eiffeltoren niet hebt gezien). Te midden van een lavaveld ligt een enorm lichtblauw meer. Het water is heerlijk warm (38 graden) en als je het te warm hebt ga je even rechtop staan en koel je zo weer af. Het water bestaat voor 70% uit zeewater en 30% zoetwater en bevat heel veel mineralen en algen. Er is een barretje waar je klei kunt pakken om je gezicht mee in te smeren. Na 10 minuten brokkelt de opgedroogde klei langzaam af en als we het afspoelen hebben we een super zachte huid.  We vinden het overigens wel meevallen met de drukte. Na 2,5 uur dobberen in het super blauwe water zijn we helemaal zen en vertrekken we weer. We drinken onderweg nog een kopje koffie in het IJslandse zonnetje en gaan daarna naar het huisje. Hier ruimen we de boel op, pakken onze spullen in en onder het genot van een bakje met echte IJslandse Skyr met fruit genieten we na van de hoogtepunten van de vakantie. Hieronder vallen de enorme hoeveelheden watervallen die we hebben gezien,  de lavavelden bekleed met mos, puffins, zeehonden, walvissen, maanlanschappen, de sprookjesachtige kloof Fjadarargljufur, de gletsjertocht, duiken (voor Tiemen) en de vele hottubs onderweg. We kijken terug op een hele mooie reis met veel natuur en hopen jullie ook een beetje mee te hebben genomen op deze reis door middel van deze blog.

Maandagmiddag zijn we weer in Nederland. De foto's en een samenvattende film van al onze belevenissen volgen hopelijk snel!

Liefs,

Melde & Tiemen

• 08 Augustus 2016 - 09:16

Omi:

Dank!Geweldig om jullie reis mee te hebben mogen 'ervaren' middels jullie blog !