Noord-Vietnam: parts other can't reach - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Melde Gilissen - WaarBenJij.nu Noord-Vietnam: parts other can't reach - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Melde Gilissen - WaarBenJij.nu

Noord-Vietnam: parts other can't reach

Blijf op de hoogte en volg Melde

20 Juli 2015 | Vietnam, Sa Pá

Xin chào!

Ondertussen zijn we alweer een week in Vietnam, dus de hoogste tijd voor een update!

Op zaterdag 11/07 vlogen we van Schiphol (via Doha, Qatar) naar Hanoi. Na een lange reis met veel te veel eten komen we zondagmiddag aan in Vietnam. Nadat we ons visum hebben geregeld en onze backpacks hebben opgehaald gaan we op zoek naar de chauffeur van ons hotel. Dit blijkt niet moeilijk te zijn, want er staat een man met een bordje "Tiemen Lamme" klaar.

Ons hotel ligt in de wijk 'Old quarter' en is prima. We hebben zelfs airconditioning wat met deze temperatuur (38 graden) geen overbodige luxe is. Nadat we ons hebben opgefrist wandelen we naar het Hoan Kiem meertje en gaan daarna op zoek naar iets te eten. We gaan bij een klein restaurantje zitten waar 4 vrouwen staan te koken in een keukentje van 1 m2. We eten onze eerste noodle soup en drinken een Vietnamees biertje; genieten!

Hanoi is de hoofdstad van Vietnam en de naam betekent 'binnen de rivieren'. De stad heeft zo'n 6,5 miljoen inwoners. Deze inwoners bewegen zich voornamelijk voort op scooters en dan vaak met 3 of 4 personen op één scooter of helemaal volgeladen met spullen. De stoep wordt hier dan ook niet gebruikt als voetpad, maar als parkeerplek voor de scooters of voor straatverkopers. Wij lopen dus gewoon over de straat tussen het verkeer. Auto's en scooters toeteren voortdurend om je te laten weten dat ze eraan komen. In het begin een beetje schrikken, maar inmiddels zijn we er al aan gewend. Als je wil oversteken moet je gewoon op één snelheid lopen en manoeuvreert de rest van het verkeer zich om je heen. De regel hierbij is dat je zeker niet moet twijfelen of opeens moet stoppen op de weg. We hebben een filmpje van het oversteek avontuur gemaakt, dus die hebben jullie nog tegoed. Naast scooters, auto's en voetgangers zijn er ook nog fietsers op de weg. Nadat we een hele dag door de stad hebben gewandeld laten we ons dan ook door een fietstaxi terug naar het hotel brengen. Het bakje voorop is zo smal dat we er maar net met onze brede westerse heupen tussen passen, maar wel een hele leuke ervaring.

De meeste straten in Hanoi zijn vernoemd naar de spullen die je er vroeger kon kopen, maar op veel plekken is dit nog steeds te zien. Zo zijn er straten vol met boormachines, naaispullen, zijde, schoenen, etc.. In het oude gedeelte van Hanoi komen we 's avonds in super gezellige straatjes terecht. We gaan tussen de jonge Vietnamezen zitten op minuscule krukjes, bestellen een biertje en een bord met hapjes en bekijken het tafereel om ons heen. De sfeer is echt super. Iedereen zit op kleine krukjes heel dicht tegen elkaar aan en alle cafés draaien hun eigen muziek. Ondertussen proberen scooters zich door de menigte heen te bewegen.

Op dinsdag worden we opgehaald door een busje en gaan we voor een driedaagse trip naar Halong Bay. De naam betekent 'descending dragon'. Het verhaal gaat namelijk dat een draak hier afdaalde en vuur spuwde waardoor er overal stenen/rotsen ontstonden in het water. We slapen op een grote boot en hebben vanuit onze kamer prachtig uitzicht over het groene water en de begroeide rotsen. Tijdens de trip hebben we een grot bezocht, gekajakt, gezwommen, heerlijk gegeten (veel verse vis en schaaldieren), vissersdorpjes gezien en zijn we naar een oyster farm geweest om te zien hoe ze hier parels produceren. De tweede dag hadden Tiemen en ik een privé tour op een kleinere boot naar een minder touristisch gedeelte, omdat we als enige drie dagen bleven. We hebben toen een waterslang van 1 meter over het water zien springen en een heleboel kwallen. Tijdens het kajakken kwamen we echt op prachtige plekken en gingen we een grot door van zo'n 30 meter lengte met overal vleermuizen. Vervolgens keerden we terug op de grote boot. Hier hebben we een hele leuke avond gehad met een Nederlands gezin dat geëmigreerd is naar Noorwegen en een stel uit Amersfoort. Na een laatste heerlijke lunch op de boot worden we met een klein busje terug gebracht naar het drukke Hanoi.

Op vrijdagochtend worden we opgehaald door onze privé gids Lang en chauffeur Nam. In een luxe auto (Ford Everest) rijden we in 6 uur tijd naar Ba be national park. Tijdens de rit hebben we geweldig uitzicht over de bergen en het platteland van noord Vietnam. Ba be betekent 'drie meren'. In dit park komen namelijk drie meren bijeen. Na aankomst in het park hebben we een boottocht over de Nang rivier, bezoeken we een enorme grot met duizenden vleermuizen en wandelen we naar een waterval. Daarna begint het echte werk: hard trekking!
We lopen achter Lang aan door het tropische bos, zodat hij alle slangen op ons pad weg kan jagen. Het pad is enorm begroeid en moeilijk begaanbaar. Er zijn enorm veel verschillende insecten en planten te zien, maar het tempo van Lang is hoog dus tjoptjop! Na een lang stuk door het tropische bos komen we op het platteland terecht en het uitzicht is geweldig! Een enorm dal met overal rijstvelden, bananen bomen, groene thee plantages en maïs velden. We lopen langs primitieve dorpjes van verschillende volkoren: Tay, Hmong en Dao mensen (spreek uit als zhou). De familie van onze homestay waar we slapen behoort ook tot het Dao volk.
Als we aankomen begint het net te regenen. We krijgen een pan met kokend water voor ons met daarin bladeren met een medicinale werking. We moeten samen onder een grote deken kruipen en boven de stoom van de pan hangen. Na zo'n 15 minuten zweten maken ze een bak voor ons klaar waarin we ons kunnen wassen. We voelen ons daarna als herboren. Samen met de familie eten we rijst met allerlei vlees, nootjes, bladeren en drinken we zelfgemaakte maïs wijn. De mannen weten steeds weer een reden te bedenken om te proosten en dus om een shotje maïs wijn te drinken met ons. Gelukkig zijn wij wel wat gewend. Na een gezellige avond kletsen, dansen en drinken gaan we snel naar bed.
De volgende ochtend besluit onze gids dat we een andere weg moeten nemen i.v.m. de regen gisteravond, omdat het anders een erg moeilijke beklimming en afdaling wordt op de modderige klei grond. Voordat we weg gaan kleed de familie ons nog even aan in hun traditionele kleding. Na het afscheid beginnen we weer aan onze tocht en dat is zweten geblazen, aangezien we steeds steigen en dalen. Onderweg zien we enorm veel dieren: slangen, spinnen, sprinkhanen, kevers, buffels, koeien, kippen, varkens, etc.. Rond lunchtijd komen we aan bij onze tweede homestay. Na de lunch springen we op een fiets voor een rondje om het Ba be meer. De weg is een gatenkaas en stijgt en daalt met 10% en op een te kleine fiets met slechte remmen is dat best een uitdaging! Maar als echte Hollanders fietsen we onze gids eruit. We fietsen langs de lokale bevolking en zien hoe een varken geslacht wordt en ontdaan wordt van zijn huid. Een gruwelijk bloederig tafereel kan ik je vertellen. Aan de andere kant van het meer nemen we een bootje om terug te komen. We schuiven aan bij een Vietnamees feestje en drinken Hanoi bier. Ondertussen wordt er een varken geroosterd op een vuurtje. Onze gids laat ons verschillende dingen proeven, maar verteld ons steeds pas achteraf wat we hebben gehad, misschien ook maar goed ook. Zo eten we bijvoorbeeld de huid van een varken opgerold en gestoomd met kruiden. Na een kort regenbuitje keren we terug op onze fiets, maar stoppen nog even om de vrouwen te helpen met  vissen. Helaas hebben we geen geluk en vangen we niets. De vrouwen vinden het maar al te leuk dat we helpen. Na het eten duiken we snel ons bed in.
Op de derde en laatste dag gaan we een paar uur kajakken. Onderweg komen we Vietnamese toeristen tegen en die vinden ons maar wat interessant en zwaaien naar ons en maken foto's. Daarna zit het er helaas alweer op en moeten we afscheid nemen van onze leuke gids Lang en chauffeur Nam. Het motto van hun "we take you to the parts others can't reach" klopt zeker!

In Hanoi worden we afgezet bij het treinstation, want we nemen de nachttrein naar Sapa. We vinden onze wagon super luxe. We slapen in een kabine met 4 verschillende bedjes en er hangen gezellige foto's aan de muur. We duiken snel ons bed in, want we komen om 6 uur 's ochtends aan. In Lao Cai worden we in een busje naar Sapa gebracht. De chauffeur scheurt over de weg als een malle en de Vietnamezen achter ons hebben behoorlijk wat zakjes nodig. Het uitzicht is weer fenomenaal: een enorm dal met enorm veel rijstvelden. Het is hier een stuk hoger en dus ook koeler en natter. Aangekomen in Sapa komen er gelijk allerlei vrouwen naar ons toe om dingen aan ons te verkopen, maar wij gaan eerst lekker met de benen omhoog in ons hostel!

Zo, dat was me wel een goede eerste week en dus ook lange blog. Hoe is het in Nederland? Hopelijk kunnen we snel ook wat foto's posten.

Liefs,

Melde & Tiemen

• 20 Juli 2015 - 09:33

Marrit Broersma:

Lieve Tiemen en Melde, wat een mooi verhaal. Zo te lezen is de natuur prachtig, is het eten lekker (en soms 'spannend' omdat je niet weet wat je eet :-)) , inspannende wandelingen gemaakt, gefietst, gevist, in de kano....kortom een top eerste week! Fijn, geniet er maar van. Jullie hebben het dik verdiend na een jaar hard werken en afronden van studie! Veel plezier nog! xxxx

• 20 Juli 2015 - 10:04

Ceciel Van Der Weide:

geweldig verhaal melde en tiemen. Het is als een film en zie het zonder foto's zo voor me .
    Wat een avontuur heel erg leuk om te volgen.

henk en ik zitten nu in jullie huis. We laten de midden luikjes gesloten om de zonnebaders niet te hoeven zien en verder gaan we vandaag pas actie ondernemen wat in de omgeving te doen is .
    een prachtig huis hebben len en hennie. aardige mensen trouwens!.
    je boft met je schoonvader melde.

lieve kinderen geniet ervan en tot schrijfs xxxx

• 20 Juli 2015 - 10:13

Gemma Heuberger:

lieve Melde en Tiemen,

We, dat zijn omi Norah en Féline, hebben genoten van jullie blog! Norah en Féline logeren een week bij mij. Dadelijk gaan we zwemmen. Niet zo spannend als bij jullie maar wel gezellig. Heel hartelijk bedankt voor jullie berichtje voor mijn verjaardag, dat jullie daar aan denken Leuk!
    Fijn om jullie reis zo te kunnen volgen. Het leest als een spannend boek. We wachten vol spanning op het vervolg.

Liefs van Omi, Jacki, Norah en Féline

• 20 Juli 2015 - 12:03

Eduard Bello:

Hallo Melde en Tiemen,
    Wat heerlijk om te lezen... (kom er zo aan...) leuk hoe je zo schrijft over alle ontmoetingen en indrukken. En ja fietsen...maar 10% is toch zwaar

• 20 Juli 2015 - 21:05

Hennie:

Misschien moeten we onze trip ook maar uitbreiden naar Vietnam. Geweldig Melde zoals je situaties beschrijft en je ons mee laat lopen/fietsen en varen.
    En volgens mij heb je weer voldoende ideeen voor div.soorten maaltijden. Houden ons aanbevolen, dat snap je. Hopelijk nog geen " stomach" problemen.
    Lieverds lekker genieten en we blijven jullie volgen. XX