Lost my scuba virginity‏ - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Melde Gilissen - WaarBenJij.nu Lost my scuba virginity‏ - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Melde Gilissen - WaarBenJij.nu

Lost my scuba virginity‏

Blijf op de hoogte en volg Melde

27 Mei 2013 | Thailand, Koh Tao

Op het vliegveld van Bangkok voelde ik me een net Joris Linssen van het programma 'Hello Goodby'. Ik moest afscheid nemen van Heleen en Tiemen verwelkomen. Dat was even wennen.

Met Tiemen ben ik 's avonds naar de Kho San Road gegaan. Grappig om te zien hoe ik nu toch al redelijk 'gewend' ben. De meeste dingen die Tiemen opvallen, zijn voor mij al 'gewoon' geworden*.

Na een leuke eerste avond samen met veel Chang biertjes, live music en Thais straatvoedsel gaan we de volgende dag op tempeltour. We gaan met een tuktuk naar Grand Palace en bezoeken Wat Pho** en nemen daarna een bootje naar de overkant van de rivier om Wat Arun te bezoeken. Deze tempel is anders dan de twee hiervoor, aangezien je er niet naar binnen kunt, maar het bouwwerk op kunt met behulp van hele steile trappen. Bovenop hebben we een heel mooi uitzicht over Bangkok. Dan wandelen we het hele stuk weer terug en komen we terecht in een hele grote bijeenkomst van boeddhisten. We worden uitgenodigd om een hapje mee te eten. Dus staan we tussen de Thais in de rij voor een bordje. Ze lachen ons toe en zeggen steeds 'spicy, spicy' waarschijnlijk omdat ze denken dat we het eten niet aan kunnen. Als we ons bord leeg hebben kijken ze dan ook verbaasd.

's Avonds stappen we in de bus richting Champon en nemen 's ochtends de ferry naar Koh Tao***. Volgens de Lonely Planet: 'the place to lose your scuba virginity'. Na een gezellige lunch met het zusje van Tiemen, Sanne, beginnen we dan ook gelijk aan onze duikcursussen. Tiemen doet de Stress/Rescue diver cursus en ik de beginnelingen cursus, ofwel tot Open Water diver. Dat betekent eerst een heleboel theorie leren en niet onbelangrijk 's avonds huiswerk maken. Dat is wel even wennen voor mij (na bijna een jaar niet studeren). Samen met twee andere meisjes zit ik in de groep van Sanne, team pretty. De eerste duiken vinden plaats in een zwembad, zodat we daar een aantal skills kunnen oefenen****. Na het theorie examen mogen we in zee duiken. Ik vind het maar raar om onder water te zijn en gewoon te kunnen ademhalen. Vooral het geluid en de bubbels om je heen vind ik ongemakkelijk. Gelukkig is Sanne echt fijn als instructrice en kan ze me echt gerust stellen als ik het even thais benauwd krijg.

De skills hebben we nog een keer onder water moeten oefenen, zodat we daarna lekker visjes konden gaan kijken. Fundiving vind ik echt heel erg leuk. De mooie en aparte vissen en koraal leiden me af van het idee dat ik 18 meter onder water zit. We hebben enorm veel moois onder water gezien, zoals barrucuda's, een boxfish (heel klein geel visje in de vorm van een box), zebravisjes, schorpioenvis, dansende en boxende garnalen en prachtig koraal. De laatste twee duiken is er een man met ons meegedoken en heeft een film gemaakt en die geeft een heel goed beeld van het hele duik 'proces'; heel erg leuk. Na drie dagen ben ik dan een Open Water diver! Ik moet zeggen dat ik het echt heel erg leuk vond om te doen, maar desondanks vond ik het duiken het engste wat ik tot nu toe op mijn hele reis heb gedaan. Skydiven is er niets bij! Misschien komt dat ook wel door mijn Astma en watervrees, maar bij deze zijn die ook weer voor een groot deel overwonnen. Tiemen heeft in de tussentijd ook zijn cursus gehaald en is nu in staat andere duikers die in nood zijn veilig op de boot te brengen en daar verder te helpen.

Na drie dagen duiken hebben we meer onder water dan boven water gezien, dus is het tijd voor sightseeing! We hebben een scooter gehuurd en zijn zo het eiland over gereden. De wegen hier zijn niet bepaald goed aangelegd en soms zo steil dat je met z'n tweeën (op één scooter) niet naar boven komt. Geweldig mooie witte zandstrandjes gezien. Het ondiepe water is heel erg helder en zelfs zonder masker kun je koraal en visjes zien. Na de toer hebben we met Sanne en Ida (vriendin Sanne) afgesproken voor een Koreaanse barbeque, ook wel hot pot genoemd*****. Na een heel gezellige avond nog even een dansje en drankje gedaan en daarna lekker gaan slapen.

De volgende dag zijn we samen met Dan en Sanne met de ferry naar Koh Phanang gegaan. Op dit eiland vindt vandaag namelijk de full moon party plaats. Een héél strand en omliggende straatjes met kroegjes wordt bezocht door hordes feestende mensen ter ere van de volle maan. Gekleed in fluorescerende kleren en geverfde armen en benen hebben we de hele nacht gedanst op het strand en buckets gedronken. Voelt echt een beetje aan als een festival. Aangezien we de volgende ochtend pas om half 9 de boot terug hadden was het een hele lange nacht. 's Ochtends om zes uur hebben we nog wel een prachtige zonsopkomst gezien boven zee. Heerlijk en lachwekkend om (dronken) mensen te bekijken. Toen we weer op Koh Tao aankwamen nog even gaan slapen en de namiddag op het strand doorgebracht. Tiemen en ik hebben een nieuwe hobby gevonden; beach bal!

De dag erna moest Tiemen nog even aan de bak voor zijn duikcursus en dus had ik de middag voor mezelf. Helaas is mijn buik op hol geslagen en kon ik niet zoveel doen dus heb de dag met mijn cola fles en boekje door gebracht.'s Avonds nog een bezoekje gebracht aan het huis waar Sanne en Dan nu leven en daarna met z'n alle gaan eten. Het was echt een hele gezellige en geslaagde week op Koh Tao!

Morgenochtend gaan we met de ferry naar een ander eiland, namelijk Koh Samui. Wat de plannen voor daarna zijn weten we nog niet. Misschien nog even in het Zuiden blijven en anders richting het Noorden van Thailand.

Veel liefs en zonnestraaltjes vanuit Thailand!

Melde

*Bangkok is echt een hele grote stad, dus overal zie je mensen en heel veel auto's, vooral taxi's. Er zijn immens grote billboards en op straat, of soms op onze kamer, lopen kakkerlakken en gekko's. Soms zie je shemales dansen of langs lopen. En het wcpapier gooi je niet in de wc, maar in de prullebak. Best veel gekke dingen allemaal, maar gelukkig...het went dus echt!

**Grand palace zijn we uiteindelijk niet binnen gegaan, omdat het echt immens druk was met toeristen, maar van de buitenkant zie je wel de mooie torens. In Wat Pho staat een heel groot beeld van een liggende boeddha. Daarnaast heel veel andere kleinere boeddha's en mooie versierde torens.

***Koh Tao is hét duikerseiland van Thailand. Tao betekent schildpad, ofwel het schildpadden eiland. Het zusje van Tiemen, Sanne, woont hier nu zo'n 8,5 maand. Ze is duikinstructrice bij Roctopus. Dan is haar Engelse vriendje.

****Om te kunnen duiken moet je een aantal skills kunnen doen onder water. Zo moet je de slang terug kunnen vinden die je van lucht voorziet, je masker opnieuw op kunnen zetten of er een beetje water uit kunnen laten lopen. Daarnaast leer je ook hoe je onder water communiceert en wat je moet doen als je perslucht op is. Een heleboel om te leren dus!

*****Bij een Koreaanse barbeque krijg je een apparaat met in het midden een soort ronde barbeque en daaromheen zit een ronde gleuf waar water in zit. Op de bovenkant kun je vlees/vis barbequen en aan de zijkant fonduen. In dit water stop je allerlei groenten, maar bijvoorbeeld ook een ei en al het vet van de barbeque loopt hier ook in. Op een gegeven moment heb je dan een heerlijke soep. Vlees, vis en soep dus bij zo'n hot pot. Heel leuk om te doen en daarnaast erg lekker.

  • 27 Mei 2013 - 22:43

    Hennie:

    gefeliciteerd met je "open water dive "diploma.Hoe hoog of laag je ook bent, het gaat je allemaal goed af.
    Ook wel heerlijk om nu samen met Tiemen verder te gaan en nieuwe avonturen te beleven.
    Heel veel fun en plezier daar nog en groet voor jullie beiden.

  • 28 Mei 2013 - 08:57

    Ceciel Van Der Weide:

    Wat romantisch en gezellig allemaal. ik geniet mee van alles wat je doet ervaart en va plan bent. dikke kus en ga lekker verder ontdekken reizigers.
    mama

  • 28 Mei 2013 - 09:25

    Marrit Broersma:

    He lieve Melde en Tiemen, fijn om te horen dat jullie het zo naar de zin hebben!Allebei weer een bijzonder diploma erbij!Vandaag trekken jullie weer verder.Op naar nieuwe ontdekkingen.Heel veel plezier nog!Dikke knuffel!

  • 28 Mei 2013 - 10:12

    Jelmer:

    Gefeliciteerd Mel, leuk dat het ook zo goed gaat zonder Heleen en met Tiemen! Full moon party met ke vriendje, wat wil je nog meer?! Ik kijk uit naar je terugkomst! Kus, J.

  • 28 Mei 2013 - 18:55

    Henk Verhoeven:

    Hoi Melde en Tiemen - dus geen Heleen meer,
    Die diep-dive avonturen doe ik jou niet na, ik ben nog veel minder 'n held. Wel iets om nooit te vergeten lijkt mij.Nu heb ik even tijd om rustig je verhaal te lezen, na al die activiteiten en 'n verjaardag. Trouwens erg leuk gedaan die hoera foto's. Taartje hou je nog tegoed. Nu dus op naar Koh Samu, ben ik ook geweest, ik noem het een bounty eiland. Geniet ervan, groet Henk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melde

Actief sinds 29 Dec. 2012
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 41971

Voorgaande reizen:

22 Juli 2017 - 13 Augustus 2017

Indonesië

17 Juli 2016 - 08 Augustus 2016

IJsland

12 Juli 2015 - 10 Augustus 2015

Vietnam

02 Februari 2013 - 17 Juni 2013

Grote reis

Landen bezocht: