Geen broodje aap - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Melde Gilissen - WaarBenJij.nu Geen broodje aap - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Melde Gilissen - WaarBenJij.nu

Geen broodje aap

Blijf op de hoogte en volg Melde

05 Juni 2013 | Thailand, Ayutthaya

Ga er maar weer even voor zitten, want er is weer veel gebeurt deze week!

De eerste dag op Koh Samui* hebben we een beetje rond gelopen rond Chaweng, het gebied waar ons hostel ligt. Heerlijke Pad Thai** gegeten en een wandeling over het strand gemaakt. We merken dat het toerisme de overhand heeft gekregen en dat vinden we maar niks. De prijzen zijn hier ook enorm hoog vergeleken met bijvoorbeeld het noorden van Thailand.

De volgende dag huren we een scooter. Heerlijk om lekker achterop te zitten bij Tiemen, verkoelend windje door onze haren en de vrijheid om overal heen te gaan. De wegen zijn hier een stuk beter aangelegd dan in Koh Tao, maar dat moet ook wel met zoveel verkeer op de weg.

Allereerst gaan we naar de hoogste waterval van het eiland, Nam Tok Na Muang. Het is een flinke klim om helemaal bij de top (80 meter) te komen, maar zeker de moeite waard. Bovenop zijn we helemaal alleen en hebben we prachtig uitzicht over palmbomen/jungle.  Hier nemen we een verkoelende duik in een poeltje tussen de rotsen. Vervolgens klauteren we op blote voeten terug naar beneden en vervolgen onze weg naar Hin-Ta & Hin-Yai. Op dit strandje staan verschillende rotsen, maar het draait hier om twee specifieke rotsen. Beide geslachten zijn namelijk terug te vinden in de stenen. Vooral het mannelijke geslachtsdeel trekt veel aandacht.

Aangezien we nog veel meer van het eiland willen zien besluiten we nog verder rond te rijden. We komen langs Thaise marktjes en leuke vissersdorpjes. Vanaf een (nog) ongerept strandje bekijken we een hele mooie zonsondergang. Dan begint onze buik te knorren en gaan we op zoek naar iets om te eten. We stoppen bij een restaurantje wat vol zit met Thais. Blijkt het een 'hot pan' restaurant te zijn, ofwel de bbq/fondue combi. We vonden het de vorige keer zo leuk dat we besluiten hier te gaan eten. Een goede afsluiter van een hele leuke en drukke dag op Koh Samui.

De volgende ochtend gaan we vroeg op pad, aangezien we de scooter nog even tot onze beschikking hebben. We bezoeken de Wat Phra Yai tempel. Deze ligt op een soort schiereilandje wat verbonden is aan het land met een weg. Het is geen tempel zoals we die eerder gezien hebben. Alles draait om de grote 'Big Buddha' die bovenaan een lange trap staat. Vanaf hier heb je een mooi uitzicht over het strand en het eiland en met alle kleine boeddha beeldjes om de grote boeddha is het een mooi geheel. Dan rijden we naar de Wat Plai Laem tempel. Hier staat een enorm grote 18-armige boeddha. Daarnaast ook nog een heel groot beeld van een dikke boeddha en we zien hier ook voor het eerst andere boeddha vertoningen, zoals een olifant- en een meerkoppige boeddha. De gebouwen en beelden hier zijn heel sierlijk, met veel kleur en glim en rondom ligt een watertje en dat alles zorgt ervoor dat ik het idee heb dat we in de Efteling zijn. Na een leuke ochtend hebben we de scooter ingeleverd en hebben de rest van de dag doorgebracht op het strand van Chaweng.

De volgende dag gaan we met een toer naar het Angthong National Marine Park. Op een speedboot (750 pk) varen we naar een eilandje, Koh Wao, om te gaan snorkelen. Helaas is het water niet erg helder, maar desondanks hebben we een aantal mooie vissen en koraal gezien. Tiemen heeft met zijn nieuwe hebbedingetje (GoPro) een aantal mooie foto's/filmpjes gemaakt. Vervolgens zijn we door het nationale park gevaren. Overal komen rotsen boven de zee uit waar allerlei planten en (palm)bomen op zijn gaan groeien. Op al deze onbewoonde eilandjes zou zo expeditie Robinson kunnen plaatsvinden. We stoppen op één van de eilandjes en kunnen vanaf daar zee-kayakken. We peddelen rond een klein eilandje. De rotsen doen me met hun gelaagdheid denken aan 'the pancake rocks' in Nieuw Zeeland. Het water heeft ook andere mooie vormen gemaakt in de rotsen en hier en daar zijn kleine grotten.
Er is een klein strandje waar we even willen gaan aanleggen, maar zien er vanaf als we een heleboel afval zien liggen. Zelfs in een nationaal park als dit ligt dus overal afval, ook tijdens het snorkelen was dit ons al opgevallen. In Thailand is bijna nergens een prullenbak te vinden en ik denk dat daarom overal afval op straat ligt. Aangezien je water niet uit de kraan kunt drinken, worden er heel veel plastic flesjes verkocht en die vind je dus ook overal terug. Heel erg zonde, maar dat krijg je met zoveel toerisme en daarnaast lijkt het een gewoonte van de locals om ook vaak gewoon dingen op straat te gooien.
Na ons sportieve intermezzo krijgen we een Thaise lunch en varen daarna naar een ander eilandje. Met behulp van een heleboel steile trappen komen we op een heel mooi uitzichtpunt. Vanaf hier hebben we een heel.mooi uitzicht over het nationale park: de blauwe zee met hier en daar een rots die boven het water uit steekt en daarnaast een heel mooi meer, het Emerald Lake. Jullie begrijpen vast wel dat we een heerlijke dag hadden!

's Avonds hebben we een 'Mythbusters' experiment gedaan, speciaal voor Heleen. De vraag was of je kunt proeven of iemand pittig heeft gegeten als je na het eten met elkaar zoent. Ons antwoord: ja, dat kun je (een beetje) proeven!

De volgende ochtend zijn we vroeg vertrokken, want we gaan naar het laatste eiland op deze reis: Koh Phi Phi. Ik vind het reizen soms wel echt een gedoe in Thailand. Groot gedeelte van de tijd heb je geen idee waar je aan toe bent en kan niemand normaal Engels. Soms stopt de bus of boot ergens en heb je geen idee wat er gaat gebeuren. De controlfreak in mij heeft het soms dus even te verduren, maar wel een ideale manier om dat af te leren. Het laatste stuk varen we met een boot van Krabi naar Koh Phi Phi***, wat een hele mooie tocht is.

In het stadje op Koh Phi Phi rijden alleen maar fietsen en karretjes waar allerlei spullen mee worden getransporteerd. Bijna geen auto's en scooters dus op dit eiland. Op het strand is 's avonds een grote vuurshow waar echt bizarre dingen worden gedaan met brandende voorwerpen****.

De volgende dag zijn we mee gegaan op een snorkeltour. Deze keer niet op een speedboot, maar op een echt houten Thaise bootje; een longtail boot. We bezoeken Maya bay***** en gaan snorkelen in heel helder, ondiep en blauw water. We zien hier weer heel veel mooie vissen. Dit keer ook een vis die we nog niet eerder gezien hadden, hij was een beetje vierkant van vorm. Daarnaast ook hele mooie gekleurde vissen gezien, een beetje zoals de vis van het kleuterboekje 'De mooiste vis van de zee'. Met de boot varen we langs mooie rotsen van kalksteen, je kijkt je ogen uit! Misschien is dit nog wel mooier dan het Angthong National Park.
Als laatste stoppen we op 'monkey beach'. We zien heel veel apen op het strand. Mensen op andere boten gooien vanaf de boot eten naar ze. Ik heb gelezen dat je ze juist beter niet kunt voeren, omdat ze agressief kunnen reageren. We blijven daarom op gepaste afstand van de apen. Tot plots een paar apen op me af komen rennen en ik van schrik ook begin te rennen. Voor ik het weet hebben de apen mijn benen te pakken. Ik ren vlug het water in, maar ben helaas al gebeten en/of gekrabt. Tiemen is ondertussen ook bestormd door de apen en helaas ook gebeten.

Als we aanleggen met de boot gaan we direct naar een kliniek, waar ze gelukkig Engels spreken. We krijgen in totaal zo'n negen (behoorlijk pijnlijke) prikken, onder andere tegen Rabies. Een bezoekje aan Monkey beach was een duur en niet zo'n leuk grapje voor ons. Was wel even schrikken allemaal! Hierna moeten we op bepaalde tijdstippen (dag 3, 7, 14 en 28) nog terug naar een ziekenhuis voor een vervolg prik. Beide met een verband om ons been trekken we wel de aandacht, maar hebben nu een spannend verhaal om te vertellen.

De volgende ochtend wandelen we enorm veel steile trappen op om bij het viewpoint van Koh Phi Phi te komen. Dit blijkt een goede remedie tegen de spierpijn van de prikken van gisteren. Bovenop hebben we super uitzicht over de twee delen van het eiland die met een stuk strand aan elkaar verbonden zijn. Het water in de baai heeft een prachtig blauwe kleur. Op verschillende plekken zien we weer wilde apen lopen, we hebben daar nu een soort radar voor heb ik het idee. Gelukkig bleven ze op afstand.

's Middags met de boot vertrokken naar Krabi en vanaf daar met de nachtbus naar Bangkok. In een vorige blog heb ik al eens verteld dat de backpacks in het bagageruim iedere busreis ongeveer worden doorzocht, maar dit keer ook de handbagage. Midden in de nacht werden alle lampen uit gedaan zodat we konden slapen. Tot we opeens wakker worden van de Nederlanders die voor ons in de bus zitten. Wat blijkt, een mannetje van de bus pakt steeds een tas bij iemands voeten vandaan en neemt deze mee naar beneden, haalt het geld eruit en zet de tas terug bij de eigenaar. Waarschijnlijk stelen ze alleen het geld, aangezien je dat pas later ontdekt en je kunt nooit bewijzen dat het van jou is. Heel vervelend voor de mensen die hun geld verloren zijn en een raar idee dat je de rest van de reis nog met een dief in de bus zit. Corrupte bende hier af en toe.

In alle vroegte komen we in Bangkok aan. Gelukkig vinden we na een paar uur wachten een kraampje waar we een busticket naar Ayutthaya***** kunnen kopen. In een klein busje komen we daar twee uur later aan. Na een powernap gaan we op pad. We bezoeken een hele oude ruïne van een tempel waar onder andere een hoofd van een boeddha vergroeid is in de wortels van een boom. Mijn favoriete beeld tot nu toe. Vervolgens zijn we op een mini bootje over de rivier gevaren en hebben we verschillende ruïnes bekeken. Er zijn heel weinig toeristen hier, waardoor alles veel meer charme heeft. De locale mensen zijn heel vriendelijk en zwaaien en lachen steeds naar ons. 's Avonds eten we Thaise curry bij een restaurantje genaamd 'Street lamp', we zitten namelijk letterlijk op de weg onder een straatlantaarn.

De volgende dag moeten we weer een bezoek brengen aan een ziekenhuis. Het gaat er hier wel een stuk anders aan toe dan in Nederland. Zo wordt altijd gewicht en bloeddruk gemeten bij binnenkomst. Gelukkig hebben ze een arts die Engels spreekt en zorgt hij voor de injectie. Na de prik huren we fietsen en gaan we nog een aantal boeddha's en ruïnes bekijken. Vraag me soms af hoeveel we er ondertussen al gezien zullen hebben. Leuk om na zo'n lange tijd weer eens op de fiets te zitten. In combinatie met de regenbui vandaag lijkt het wel of we in Nederland zijn!

Morgen gaan we op weg richting Sukothai. Hier zullen we nog meer ruïnes van tempels gaan zien en vervolgens nog verder richting het noorden: Chiang Mai en Pai. De laatste twee weken nog even lekker genieten dus.

Heel veel liefs,

Melde

*Koh Samui is het derde grootste eiland van Thailand (na Phuket en Koh Chang). Volgens Wikipedia is de huidige naam van het eiland afgeleid van het Chinese woord 'veilige haven'. Veel visserij op dit eiland, maar ook veel export van kokosnoten.

**Pad Thai is een Thais gerecht en bestaat onder andere uit noedels, kip of garnalen, tauge, wortel, ei, limoen en pinda's. Één van mijn favorieten! Gelukkig heb ik het recept en kan ik het nu ook zelf maken.

***Koh Phi Phi is onder andere bekend van de grote tsunami op tweede kerstdag 2004. Er draait nu een film in de bioscoop 'The impossible' die gaat over deze ramp.

****Tijdens de vuurshow kunnen toeristen touwtje springen met een brandend touw of limbo dansen onder een brandende paal of door een brandende hoepel springen. Wij zijn alleen lekker blijven zitten met onze cocktail en hebben naar dit bizarre, brandende tafereel gekeken.

*****Maya bay is gelegen aan het eilandje Koh Phi Phi Lee. Op dit mooie strand werd ooit de film 'The Beach', met Leonardo DiCaprio, opgenomen. Zelf nog nooit gezien, maar ga ik zeker bekijken als ik thuis ben. Een enorm toeristische plek, maar het is echt een tropisch paradijsje (zie voor beelden Google).

******Ayutthaya is een stad die 100 km boven Bangkok ligt en veel historie heeft. Zo staat het historische park op de UNESCO werelderfgoedlijst. De stad behoort tot de provincie die dezelfde naam als de stad draagt. Vroeger heerste hier dan ook het koninkrijk van Ayutthaya. De stad werd gezien als het Parijs van nu. Tijdens een aanval van Birmezen in 1767 werd de hele stad verwoest en kwam er een einde aan het koninkrijk. Nu zijn alle overblijfselen hiervan nog te zien, zo zijn bijna alle boeddha beelden onthoofd.

• 05 Juni 2013 - 14:22

Henk Verhoeven:

Hoi Melde en Tiemen,
    Wat 'n gedoe met die apen zeg. Lijkt me heftig schrikken en veel auw. Hopelijk helpen de spuiten voor al dat gif van die beesten. Nu lekker even bijkomen en genieten in Sukothai en Chiangh Mai. Ben ik trouwens ook geweest vele mooie tempels. Geniet er nog van van en tot 'n volgende bericht. groet Henk.

• 05 Juni 2013 - 21:37

Ceciel Van Der Weide:

mooi verslag melde en tiemen. ik ben op reis en stel mij voor hoe het ruikt en uitziet . een soort zoeken naar de graal in de ruines.
    ik verheug mij jou weer binnenkort te zien.
    dikke kus voor jou en tiemen en pas goed op voor apenkoppen.