Zweten, zweten en nog meer zweten - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Melde Gilissen - WaarBenJij.nu Zweten, zweten en nog meer zweten - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Melde Gilissen - WaarBenJij.nu

Zweten, zweten en nog meer zweten

Blijf op de hoogte en volg Melde

09 Mei 2013 | Thailand, Chiang Mai

Chaos!!! Overal tuktuks, gekleurde taxi's, heel veel eetkraampjes, armoede, vieze en lekkere geurtjes en enorm veel zweten...welkom in Bangkok!

Echt even wennen na het westerse en goed geregelde Nieuw-Zeeland. Gelijk een rondje gaan wandelen, een soort van zwemmen in het zweet met temperaturen boven de 40 graden. Gelijk al opgelicht door een Thai. Hij stopte een tuktuk voor ons en regelde een prijs...150 baht. Achteraf gezien ongeveer 10x zoveel als we zouden moeten betalen, maargoed het is omgerekend maar zo'n drie euro. In het hostel gelijk maar even wat essentiële dingen opgezocht over het reilen en zeilen hier in Thailand.
Na een relatief koud nachtje (29 graden op onze kamer mét airco) had Heleen vandaag haar sollicitatie voor haar master. Terwijl zij zich aan het voorbereiden was ben ik alleen op pad gegaan met als doel treinkaartjes kopen, kaartjes op de post doen en iets lekkers voor ons kopen. Het is allemaal gelukt, maar echt wennen. Een zebrapad heeft hier een hele andere betekenis. Je staat soms wel 10 minuten te wachten tot je een soort van veilig kunt oversteken. Je wordt nonstop geroepen door Thais met tuktuks of taxi's. Na een uur lopen had ik het gevoel dat ik aan een waterinfuus moest, dus maar even water en verse mango gekocht!

Na een goed sollicitatie gesprek zijn we gaan shoppen! Dit betekent afdingen. Ze vragen hier namelijk vaak de dubbele prijs. We hebben onder andere een heerlijk luchtige harembroek en jurkjes gekocht. Daarna zijn we heerlijk gaan eten: groene curry en tom yung soep.

De volgende dag begonnen met een bord rijst met rode curry en een bezoek gebracht aan de gouden buddha*. In de tempel moet je bedekt gekleed gaan. Met temperaturen rond de 45 graden en een t-shirt met lange mouwen een soort van hele heftige sauna. Op blote voeten lopen is ook niet echt een succes, aangezien de grond enorm heet is.

Daarna zijn we met de taxi naar ons nieuwe hostel gegaan wat aan de Khao San road** ligt. We voelen ons hier gelijk thuis tussen de backpackers. Hier hebben we met Silke (Triton roeivereniging) afgesproken en zijn we met een hele groep gaan stappen. Onze eerste buckets*** gedronken, shemales**** zien dansen en gezien hoe mensen kakkerlakken, schorpioenen en spinnen eten. Een zeer geslaagde eerste stapavond in Thailand; dat smaakt naar meer!

Na busy en sweaty Bangkok gaan we met de nachttrein naar het noorden. We vinden de trein echt leuk! We zitten in een soort vierzits en hebben eten besteld. Er wordt dan een tafeltje opgeklapt waar je eten op wordt geserveerd. Als je klaar bent ruimen ze het weer op en iets later komen ze de bedden opmaken. Het bankstel wordt omgetoverd tot bed en daarboven wordt nog een bed uitgeklapt. Dat leek een beetje op een brancard. Wel spannend om boven te liggen, aangezien het best smal was en je soms, bij een hobbelig stuk, een beetje omhoog werd gelanceerd. Maar we hadden echt een heerlijke nacht en kwamen maar met één uur vertraging aan, wat voor Thaise begrippen heel weinig is. Met een paar mensen die we eerder hebben ontmoet hebben we een Songtaew***** genomen naar ons hostel in Chiang Mai.

De warmte breekt ons een beetje op en dus houden we een relaxte dag. Met een meisje uit Engeland gaan we naar een zwembad om lekker af te koelen, heerlijk! Echt overal waar je loopt kom je mooie tempels met grote (gouden) boeddha's tegen, heel bijzonder.'S avonds bezoeken we de zondag markt. Één en al toerisme, maar wel een hele gezellige sfeer. Samen met een paar mensen uit het hostel sluiten we de dag af met een drankje op het dakterras.

Daarna zijn we op jungle trekking gegaan. Allereerst een bezoek aan een longneck stam****** gebracht. Vervolgens aan een klim in de warme jungle begonnen. Voor ons voelde het weer alsof we aan het wandelen waren net als in NZ, voor de anderen in de groep bleek het erg zwaar. Is het wandelen dus toch echt een goede training voor ons geweest! 'S avonds slapen we in een bamboohutje bij een stam met heel mooi uitzicht. Één van de mannen speelde gitaar en zo hebben we zingend de middag/avond doorgebracht.

Na een nachtje op bamboo weer begonnen met wandelen. Onderweg plukken we af en toe een verse lychee. Dan komen we langs een waterval waar we een verfrissende duik kunnen nemen en een thais maal uit bananenbladeren eten. Vervolgens klimmen we langs een smal pad langs hoge bamboo naar de volgende waterval. Laat in de middag komen we aan in het tweede dorpje. Dit ligt aan een rivier, dus ook hier vinden we verkoeling. De hutjes zijn erg primitief, maar vergeleken met de faciliteiten tijdens onze hikes in NZ valt het allemaal reuze mee. Ze hebben hier wc's waar je na gebruik een emmer water in gooit en alles weg stroomt. Wc papier deponeren je in een aparte bak, dat is overigens overal in het land. Ze hebben hier zelfs een douche (!), althans een slang waar water uit komt en je dus onder kunt staan. Ideaal vinden wij! Nee serieus niet sarcastisch bedoeld, we zijn veel erger gewend.

De volgende ochtend komen de olifanten zich wassen in de rivier. Daarna mogen we ze voeren en een stuk op ze rijden. Heleen zit in het zitje op zijn rug en ik op de hals van de olifant, zo spannend! We gaan bergjes op en af en door het water en moet al mijn spieren aanspannen om te kunnen blijven zitten, maar wat is het leuk en wat zijn het mooie beesten. Na dit olifanten avontuur stappen we in een bootje om te gaan raften. Wij roeiers vinden dit natuurlijk heel erg leuk. Halverwege de rivier wisselen we de boot in voor een vlot van bamboo en komen aan bij het eindpunt. Hier krijgen we nog een heerlijk bordje pad thai, waarna we in een soort truck terug worden gebracht naar ons hostel.

Heb je steeds enorm veel mogelijkheden gehad om alle viezigheid van je af te wassen in de jungle, komen we in ons hostel en is er geen water! Gelukkig konden we ergens anders gaan douchen. Daarna werden we uitgenodigd voor een barbecue op het dakterras. Hier hebben we een heerlijke avond gehad. Daarna zijn we een dansje gaan wagen bij een van de clubs van Chiang Mai, dit werd een erg lang nachtje. 'S avonds kwam ik nog een hele grote dikke duizendpoot tegen op de wc. Later horen we dat deze heel erg giftig is. Ook horen we 's avonds een heel gek geluid... het zijn gekko's!

Na een klein dutje staan we alweer in de startblokken voor een hele dag Thaise kookles. Allereerst gaan we naar de markt en leren we van alles over rijst, groenten en smaken. Daarna gaan we naar de kookschool en leren we hoe we een aantal gerechten moeten maken, zoals Pad Thai, Tom Yung soup, Spring rolls, rode & groene curry en sticky rice with mangoes. Alleen al de ingredienten ruiken zo heerlijk, laat staan het eindresultaat. Alle kruiden moeten we steeds tot moes slaan met een stenen vijzel, de manier waarop je dit doet (de luie of actieve manier) geeft volgens de Thai aan of je goed bent in bed. Daarnaast hebben we ook geleerd dat je na het eten van dit pittige eten geen lippenstift meer op hoeft te doen! Natuurlijk gaan we deze gerechten ook in NL proberen te maken, dus wie zin heeft in een pittig Thais hapje, is welkom.

Ons plan was nu om vier dagen naar een tempel te gaan om te leren mediteren, of eigenlijk om te zien hoe dat allemaal gaat. Thailand heeft namelijk het boeddhisme als grootste geloof. Vanwege een storm is alleen het vrouwen gebouw ingestort op de berg en kunnen we hier niet verblijven, dat staat dus nog op een toekomst to do lijstje.

Vanavond laatste nachtje in Chiang Mai, waarna we af zullen reizen naar Ko Chang en heerlijk zullen luieren op het strand. Over 9 nachtjes zullen we Tiemen weer zien en reizen we met z'n drieën af naar Ko Tao.

Warme en zwetende groetjes vanuit Thailand!

*De gouden buddha is volledig van goud gemaakt en is de grootste op de wereld.

**Khao San road is tegenwoordig dé straat voor backpackers in Bangkok. De hele straat en omliggende straten staan vol met kraampjes waar je eten of kleding kunt kopen en ook heel veel leuke barretjes en clubs hebt om uit te gaan. Deze straat is ook bekend van de film 'The hangover', maar nee wees niet bang, wij hebben geen tattoo laten zetten!

***Een bucket is een grote emmer met ijs, drank (cocktail) en rietjes!

****Shemales, ofwel vrouwelijke mannen. In Thailand worden ze niet als man of vrouw gezien, maar als een derde geslacht. En wow wat kunnen ze goed en leuk dansen, echt een show!

*****Songtaew is een van de andere transportmiddelen naast de tuktuk en de taxi. Aan de voorkant zit de bestuurder en daarnaast kan een bijrijder zitten en achterin heb je een soort overdekte wagon met twee bankjes waar heel veel mensen kunnen zitten, stuk of tien denk ik.

******Alle vrouwelijke leden van de long neck stam hebben goudkleurige ringen om hun nek. Vanaf het achtste levensjaar krijgen ze één of twee van deze hele zware (!) ringen om. De oude vrouwen hadden hierdoor een enorme nek. Ook hebben ze ringen om hun knieën en enkels. Vroeger was dit bedoeld als bescherming bij gevechten, tegenwoordig meer voor toeristische doeleinden, beetje jammer.

• 09 Mei 2013 - 15:27

Ceciel Van Der Weide:

geweldig wat jullie meemaken . fantastisch met zo'n olifant reizen. was je niet bang? ik vind het zo tof hoe en wat juliie allemaal doen. nog heel veel plezier daar
    kus van mij

• 09 Mei 2013 - 16:01

Jelmer:

ik zie het al weer, heel vervelend daar allemaal ;). Geniet! al naar een full moon party geweest?

• 09 Mei 2013 - 16:04

Melde Gilissen:

We gaan de 25e samen met Tiemen naar Full Moon, zeer benieuwd hoe dat is!

• 09 Mei 2013 - 17:38

Henk Verhoeven:

Hoi Melde,
    Die gekko's, gek hé. Afdingen moet gewoon worden, gaat wel lukken. Wat 'n afwisseling hé , zo'n jungle tocht zijn jullie wel gewend na de avonturen in N.Zealand. Veel geluk en tot het volgende bericht, groet Henk.

• 09 Mei 2013 - 22:36

Tiemen:

Ondanks die hitte word er toch aardig wat ondernomen, vet! Heb er zin in! :)

• 10 Mei 2013 - 04:57

Hennie:

En als jullie nu denken dat 't in het zuiden minder heet/kouder zou zijn, dan moet ik jullie teleusstellen meiden of misschien ook wel niet. Wel meer water in de buurt, maar nog steeds zweten, zweten en nog meer zweten.
    Maar wel heel gezellig en het is prima toeven hier. Groet van Sanne ook en nog veel reisplezier.
    Toevallig ook hiergisteravond de ladyboys gezien.
    Hennie

• 10 Mei 2013 - 22:18

Omi:

Lieve Melde,

Vandaag flinke fietstocht gemaakt hier in Spanje. Wel lastig dat dan opeens het fietspad ophoudt en je over de autoweg! verder moet. Enfin is toch gelukt, we zkj weer veilig thuis aanbeland. Is leuk om zo wat meer van Spanje te zien! En leuk dat we 's avonds dan bij het ophalen van de krant en email op de I-pad kunnen genieten van jullie spannende belevenissen! Nog heel veel\plezier!

P.s foto's zijn hartstikke leuk,