Van straatvoedsel tot aan koninklijk buffet - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Melde Gilissen - WaarBenJij.nu Van straatvoedsel tot aan koninklijk buffet - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Melde Gilissen - WaarBenJij.nu

Van straatvoedsel tot aan koninklijk buffet

Blijf op de hoogte en volg Melde

01 Mei 2013 | Taiwan, Taipei

Vorige week zaterdag zijn we van Auckland naar Sydney gevlogen. Heerlijk luxe in het vliegtuig een filmpje gekeken onder het genot van een vliegtuigmaaltijd en een wijntje. In Sydney vinden we al snel onze weg naar het hostel. Door het tijdsverschil van twee uur en door het reizen zijn we erg moe en vallen bijna gelijk in slaap.

De zondag goed begonnen met een grote bak fruit met yoghurt in één van de leuke caféetjes van Sydney. Daarna zijn we naar het Contemporary Art Museum gegaan. Helaas waren daar alleen de basiscollecties te zien, alhoewel dat ook leuk was. Vanuit daar konden we de beroemde Harbour Bridge ook al zien liggen. Deze zijn we van dichterbij gaan bekijken en zijn we op gelopen, echt een kolossaal ding! Het Opera House en de skyline van Sydney zijn van daaruit niet te missen. Via een ommetje lopen we naar het Opera House en boeken daar een voorstelling voor dezelfde avond: Henry4 (een stuk van Shakespeare). Er hangt een hele gezellige sfeer in de stad, we voelen ons hier meteen thuis! Na een lunch en een wandeling door de botanische tuinen is het tijd voor de voorstelling. Erg leuk, maar toch ook wel lastig te volgen in het Engels merken we. Na een drukke dag lopen we in de verlichte stad terug naar ons hostel, een geslaagde eerste dag.

Op maandag gaan we naar het Powerhouse museum. De herfstvakantie is begonnen in Australië dus het museum puilt uit met stuiterende kinderen. Hier hebben we een heleboel gezien: Wallace & Gromit, ecologische bouw, hoe te leven in de ruimte, milieubewust leven, fotoserie over Aids en nog veel meer. Na een heerlijke fruitsmoothie in het zonnetje trekken we onze hardloopschoenen aan voor een hardloopsessie door de parken van Sydney: heerlijk! Overal in de stad zien we Ibissen* lopen. In het park zien we ook een soort papegaaien en 's avonds vliegen er hele grote vleermuizen rond. Na een bezoekje aan de St. Mary Cathedral gaan we bij een klein Thais restaurantje eten. We krijgen steeds meer zin in Thailand...

Op dinsdag verlaten we het centrum van Sydney en gaan naar Bondi**. In Bondi kunnen we logeren bij een vriend van een jongen die we bij één van onze wandeltochten hebben ontmoet. Helaas is er niemand thuis, dus droppen we onze grote backpack in de garage en vertrekken naar het strand. Hier liggen we heerlijk in het zonnetje en genieten van het uitzicht (lees: gespierde surfers die kunstjes op de golven doen en daarna met ontbloot bovenlichaam en surfboard onder de arm naar huis lopen). 'S avonds hebben we eindelijk contact met Ryan, de jongen waar we bij logeren. We mogen in het leuke juppenhuis op de slaapbank in de woonkamer slapen.

Op donderdag is het D-day voor Heleen en heeft ze haar sollicitatie voor de master Infection & Immunity via skype. Daarom besteed ze de ochtend aan voorbereiden. Ik ga ondertussen een wandeling maken van Bondi naar Bronti beach. Het zijn allemaal van die perfecte witte zandstrandjes met echte surfgolven. De meeste mensen die ik tegen kom zijn aan het hardlopen of krachttraining aan het doen in fitnes speeltuintjes. Een speciaal cultuurtje hier op Bondi! Als ik in mijn eentje op het strand zit word ik aangesproken door een Chinese man. Hij verteld me alles over de chinese horoscoop, ik ben blijkbaar 'half goat/half rabbit' en ik moet een man zoeken die half tiger/half rabbit is. Na een heel verhaal over van alles en nog wat wil hij heel graag een foto van me maken, want 'hij is heel goed met camera's', zegt hij. Heleen is toch nog niet terug, dus waarom niet? Een prive fotoshoot gehad op Bondi beach dus, met een nieuwe profielfoto op Facebook als resultaat. Daarna was Heleen klaar met haar gesprek (over 2 weken de uitslag) en zijn we een wijntje gaan drinken om dit te vieren.

De volgende dag is het Anzac day***. We gaan weer naar het centrum en gaan op zoek naar ons couchsurfadresje wat we via Thijs (die we uit NZ kennen) hebben gekregen. We kunnen het alleen niet vinden...wat blijkt....de straat waar we moeten zijn bestaat twee keer en beide liggen aan het einde van dezelfde straat, alleen een hele lange. We moeten dus helemaal naar de andere kant van Sydney!

Bij maori Chris**** mogen we blijven slapen. Hij is heel erg
gastvrij en aardig. Met een andere backpacker gaan we biertjes drinken in een pub.'S avonds gaan we hardlopen. Dat was helaas waarschijnlijk de laatste keer op onze reis, jammer.

De volgende dag vertrekken we naar de Blue Mountains met de trein. De banken in de trein zijn heel apart, aangezien ze kunnen bewegen. Zo kun je zelf bepalen welke richting je op wil rijden, vooruit of achteruit. We waren van plan om bij de Blue Mountains te gaan wandelen, maar het blijkt heel erg toeristisch. Het uitzicht is daarentegen wel heel erg mooii. We besluiten een dagje winkeltjes te kijken en koffie te drinken. Om het echte Australië gevoel te krijgen gaan we de dag erna naar een dierenpark. De sfeer in dit park doet ons denken aan de kinderboerderij in NL, alleen dan met wildere dieren. We zien wombats, stekeldieren, wallebies en uilen. Maar kunnen ook met koala's ***** en kangaroos knuffelen. Beide echt hele bijzondere mooie dieren.

'S avonds stappen we op het vliegtuig richting Taipei in Taiwan. Hier komen we heel vroeg in de ochtend aan. We bezoeken twee tempels. Hier zijn groepjes ouderen aan het dansen op vrolijke muziek en anderen beoefenen tai chi. Daarna lopen we door een soort marktstraatje. Op de grond, op geïmproviseerde kraampjes, scooters en karretjes liggen allerlei etenswaren: van fruit tot aan darmen. Ziet er soms erg smakelijk uit...niet dus! We bezoeken het Taipei Fine Arts museum en gaan dan naar ons hostel. Dit ligt echt ideaal aan het begin van de Shilin nachtmarkt en vlakbij het Jiantan metrostation. Na een dutje lopen we over de drukke markt. Wat een cultuurschok! We zijn opeens de enige blanken en bijna niemand spreekt een woord Engels. Hier en daar eten we wat bij kraampjes. Het is en blijft echt een verrassing wat je precies aan het eten bent.

De volgende dag gaan we naar het hoogste gebouw van Taipei, de 101******. Met de lift ben je in 37 seconden op de 89e verdieping. Hier hebben we een mooi uitzicht over de grote stad. Daarna gaan we met de metro verder. Voor een dagpas betaal je omgerekend ongeveer 3 euro, echt goedkoop. Op een van de metro stations nemen we een hoofd en nek massage. Heel apart en niet bepaald ontspannend, aangezien de masseurs ondertussen aan het bellen zijn en het best een harde massage is! Maar we zijn weer los dus we kunnen er weer tegenaan. In de Long Shan tempel is er op dat moment een gebed bezig. De mooie binnenplaats van de tempel staat vol met mensen, wierrook en eten wat symbolisch wordt geofferd. Het boeddhistische gebed is een soort gezang, heel mooi en ook rustgevend. We blijven hier een tijdje zitten.

Het voelt soms wel gek om als blond, voor de begrippen hier lang meisje door een stad vol Aziaten te lopen. Soms worden we echt aangestaard, vooral kleine kindjes vinden ons erg interessant. Het valt me op dat er heel veel melkproducten te koop zijn, terwijl ik het idee had dat Aziaten daar niet goed tegen zouden kunnen vanwege het ontbreken van een gen/enzym. Ik heb het even nagevraagd en blijkbaar is er een verandering opgetreden, want sinds tien jaar geleden worden de kinderen hier ook opgevoed met het drinken van melk. Ook even nagevraagd hoe het zit met de mondkapjes. Sommige mensen dragen ze om te voorkomen dat ze ziek worden en anderen om te voorkomen dat ze andere besmetten, aangezien ze zelf verkouden zijn. Ik zou dus eigenlijk ook een mondkapje op moeten doen, want ik ben lekker aan het snotteren.

Na het mooie gebed en slenteren door straatjes gaan we naar de wisseling van de wacht kijken bij Chiang Kai-Sjek Memorial hall, dit blijkt de sluiting van de dag te zijn. De vlag wordt naar beneden gehaald door mannen in bijzondere uniformen en schoenen die klikken op de grond.

Na een hapje op de nacht markt gaan we met 4 Canadese jongens op stap. Aangezien we allemaal moe zijn van de drukke dag gaan we naar een lounge. Hier kunnen wij, als vrouw, onbeperkt drinken voor omgerekend minder dan 3 euro. De jongens leren ons een drinkspelletje 'bullshit' wat ze in Taiwan spelen. Het is een erg gezellige avond.

De laatste ochtend in Taipei zijn we begonnen met sushi als ontbijt. Op een rolband kwamen allerlei verschillende soorten sushi voorbij waar je dus zelf uit kon kiezen. Daarna hebben we onze voeten laten masseren. De vrouwen hadden de grootste lol waarschijnlijk vanwege onze grote voeten en kuiten. Daarna zijn we ons sinds lange tijd gaan optutten! We vieren 's avonds namelijk koninginnedag met de Nederlandse ambassade van Taiwan. Op de uitnodiging stond dat we smart casual gekleed moesten komen, dus hebben we een jurkje en schoenen gekocht voor deze gelegenheid. Het valt niet mee om na 3 maanden weer op hoge hakken ipv wandelschoenen en een jurkje ipv een spijkerbroek te dragen. Het feest vind plaats in een héél chique hotel. Er is bijna alleen Nederlands eten: bitterballen, haring, roggebrood, kaas, tompouchen en meer. Daarnaast is er een heel groot lichtgevend ijssculptuur met oa twee kronen, een scepter en zwaard. Na de borrel, begint het buffet en bekijken we met zijn alle de abdicatie, de balkonscene, de 'ja dat beloof ik' scene en de gapende Amalia in de kerk. Sinds tijden niet zo luxe gedineerd als hier. Leuk gekletst met een aantal studenten die Chinees studeren in Taiwan. Daarna met de taxi naar het vliegveld gegaan. Hier moeten we een 5 uur durende nacht op een heel comfortabel bankje doorbrengen, maar morgenochtend vliegen we dan eindelijk naar Bangkok!

Heel veel liefs van ons!

Ps: voor diegene die ze nog niet hebben gezien....foto's van onze reis staan op Facebook! De chique foto's van ons zullen snel volgen.

*Ibis, dit is een witte vogel met een lange, zwarte en puntige snavel. Deze vogels zien we overal door Sydney lopen.

**Bondi beach is het bekende surfersstrand van het tvprogramma Bondi rescue. Life guards zijn hier de hele dag in de weer om iedereen veilig uit het wilde golven te redden. En ze moeten inderdaad best vaak in actie komen!

***Anzac day is de veteranendag van NZ. Het doet ons een beetje denken aan een combinatie van bevrijdingsdag en herdenkingsdag. Er zijn ceremonies, maar er worden ook drinkspelletjes gespeeld in de pub.

****Chris is geboren in NZ en verteld ons dat hij pas sinds kerst vorig jaar met couchsurfing is begonnen. Hij loopt bij een psycholoog, aangezien hij een schoonmaakdwang heeft. Hij kreeg de tip van zijn psycholoog om mensen in huis te nemen, zodat hij wordt afgeleid en niet gaat schoonmaken. Hij kan zo namelijk iedere dag drie uur bezig zijn met het afstoffen van spullen. Chris is echt heel aardig en voelen ons bij hem echt thuis.

*****Koala betekent in aboriginal 'don't drink water', ofwel koala's drinken in principe geen water, aangezien ze eucalyptus bladeren eten die water bevatten. In een gebied met bosbranden drinken ze soms wel, omdat de bladeren dan niet genoeg vocht bevatten. De koala's slapen wel zo'n 20 a 22 uur per dag!

******De 101 was in 2004 het hoogste gebouw van de wereld, inmiddels niet meer. Het gebouw is 508 meter hoog en heeft de snelste lift op de planeet (60 km/h omhoog).

• 01 Mei 2013 - 13:49

Henk Verhoeven:

Hoi Melde,
    Wel maf dat ik nu een verslag lees op ongeveer het zelfde moment als dat jullie een verslag gestuurd hebben,de tijd is echt veranderd. Dus nu op naar Bangkok, is een prachtige stad, veel tempels en andere mooie exotische gebouwen tref je daar aan. Tapei was alvast een voorbode voor Thailand. Ik heb begrepen dat Tiemen daar naar toe komt, dat zal wel tof zijn voor je, verdrijft je heimwee gevoelens. Ik vind het leuk om steeds berichten van je te ontvangen, dus tot het volgende bericht, groet Henk.

• 01 Mei 2013 - 20:12

Hennie:

Fantastisch meiden zo'n Koninginnedag in Taipei en nog wel de laatste; heel speciaal. Hadden jullie jezelf aangemeld of zijn jullie gevraagd? Maakt ook niet uit toch als het maar heeft gesmaakt.
    Ik heb op jullie samen met Tiemen gisteravond maar een aantal biertjes gedronken hier in de stad, gezellig.
    Heel veel plezier daar. Bangkok alleen al is een prachtige stad en veel te zien en te doen. Genieten dus
    liefs Hennie

• 02 Mei 2013 - 16:08

Marrit Broersma:

He lieve meiden, wat een mooie verhalen allemaal. En bijzonder dat jullie Konninginnedag op de ambassade van Taiwan mochten meemaken! Nu op naar Thailand. Dat zal weer een nieuwe ervaring zijn. Melde geef Sanne maar een dikke zoen van me:-). Heel veel pleizier en nog even en Tiemen is ook in Thailand! Lieve groet van ons!