Just escaped from jail - Reisverslag uit Kerikeri, Nieuw Zeeland van Melde Gilissen - WaarBenJij.nu Just escaped from jail - Reisverslag uit Kerikeri, Nieuw Zeeland van Melde Gilissen - WaarBenJij.nu

Just escaped from jail

Blijf op de hoogte en volg Melde

12 Februari 2013 | Nieuw Zeeland, Kerikeri

Hoi lieve mensen in het koude Nederland!

Terwijl het bij jullie weer aan het vriezen is carnaval er alweer op zit, zijn wij lekker aan het bijbruinen in de Bay of Islands (het noorden van NZ). Woensdag zijn we vanuit Auckland met de bus naar Paihia gegaan. De busreis duurde 5 uur, maar dat was in dit geval zeker niet verkeerd aangezien het uitzicht prachtig was! Op sommige plekken lijkt het wel of we in de jungle zijn (Palmbomen, bamboe, vruchten, varens prachtige bloemen) en het volgende moment of we in de Gouw van Lord of the Rings zijn (groene heuvels met schaapjes!).

Bij aankomst in Paihia was er een groot festival aan de gang.* We hadden heel veel geluk dat we bij het 'Pickled Parrot' hostel terecht konden, want er waren heel veel mensen naar Paihia & Waitangi gekomen voor de feestdag. Wij kregen een cabin toegewezen door een afmelding. Wij kwamen redelijk laat aan dus hebben gelijk kennis kunnen maken met de dronken maori. Onze eerste fush and chups (op z'n maori's) gegeten.

Het hostel 'Pickled Parrot' is heel gezellig. Het heeft een woonkamer met open keuken en een mooie grote veranda. Je komt dus veel mensen tegen en het is er erg gezellig. Op onze eerste avond zijn we dan ook Silke (meisje van Triton) tegen gekomen, hoe toevallig! Onze cabin ligt tussen de tropische planten en hangmatten in en geeft echt een paradijs gevoel.

We hebben lekker op het strand gelegen, een wandeling gemaakt, onze eerste waterval en mangrove gezien en onze eerste hardloopsessie over het strand gehad.

Na onze wandeling werden we aangesproken door een kayak verhuurder, hij zei: ' Hi Girls, are you just escaped from jail?' We moesten even hard nadenken, maar begrepen toen waar hij op doelde. Onze kledingkeuze moeten we in het vervolg maar minder goed op elkaar afstemmen. (zie foto).

Als je naar de Bay of Islands gaat moet je eigenlijk ook naar het noordelijkste puntje van NZ: Cape Reinga**. Zonder eigen vervoer is het helaas niet mogelijk om naar dit punt te komen, dus hebben we een tour geboekt. Dit bleek uiteindelijk heel erg leuk te zijn! We hadden een hele vrolijke, praatgrage, enthousiaste en grappenmakende buschauffeur. Allereerst zijn we langs een bos gegaan waar we een Kauri boom hebben geknuffeld. Volgens de buschauffeur krijg je hier energie van voor een dag. Dus we konden er nu echt tegen aan! Onze tweede stop was Cape Reinga. Het voelde net alsof je aan het einde van de wereld bent gekomen. Na een paar kiekjes snel de bus weer in, want we gingen zand boarden. Een hele leuke ervaring en daarna vindt je het zand op de meest rare plekken terug. De laatste stop was op Ninety Mile beach waar we met de bus (!) overheen gingen rijden. We mochten even uitstappen om het zand van ons af te spoelen in de zee. Melde heeft toen een enorme zwarte rog in de zee gezien. Dit bleek later een hele giftige te zjin. Het was dus een hele geslaagde en spannende tour.

Aankomende zondag vliegen we naar Queenstown, dus leek het ons een goed idee om nog even een weekje van het lekkere weer te genieten en uit te rusten. We zijn met de bus naar Kerikeri *** gegaan (plaats iets noordelijker dan Paihia). Bij aankomst in het hostel (heel mooi gelegen tussen fruitgaarden) zijn we gelijk op de mountainbike gesprongen. Dit was wel even wennen, aangezien er geen fietspad is, maar je naast de auto's (80 km/uur) aan de linkerkant op de weg rijdt. De heenweg ging gelukkig vooral naar beneden. De fiets is namelijk niet echt NL qualiteit, maar is nogal klein en krakerig. We hebben een wandeling gemaakt langs twee watervallen, waaronder de Rainbow Falls. We zijn niet gaan zwemmen, aangezien we wisten dat de bergen nog op ons wachten om omhoog gefietst te worden. Moe maar voldaan kwamen we bij het hostel terug. Heleen heeft toen dapper nog een duik ik het koude zwembad genomen. Het hostel ligt heel mooi tussen mandarijn/sinaasappel gaarden in. Helaas konden we hier maar een dag blijven.

De volgende dag naar een hostel in het centrum van Kerikeri verhuisd. Hier blijven we tot zaterdag genieten van het zonnetje. Op maandag zijn we naar de Fairy Pools gegaan (het lijkt echt net een sprookje!). Daar hebben we lekker in het water gedobberd en boekje gelezen. De volgende dag ziijn we naar Parrot's Place gegaan: een soort winkel/zoo waar je allerlei soorten papegaaien kan zien. Het was een warme dag dus zijn we naar de bekende 'Charlie's Rock' gegaan. Dit is een waterval waar je vanaf kunt springen. Melde durfde de sprong aan en overwon met een sprong twee angsten (water + hoogte). Het bewijs volgt nog.

Nu hebben we weer genoeg geschreven en het is ondertussen al weer kiwi bedtijd!

Liefs,

Melde & Heleen

PS: Vandaag onze eerste kiwi-gaard gezien en onze eerste NZ kiwi fruit gegeten, mmm!
PS2: Sommige foto's van dit verhaal staan nog bij het vorige, we zullen het snel aanpassen!

* Waitangi Day is een nationale feestdag in NZ, aangezien op 6 februari 1840 een verdrag werd ondertekend door de Maori en de Engelsen. Door dit verdrag is NZ een staat geworden.

** Cape Reinga is het noordelijkste puntje van NZ. Volgens de Maori's beginnen de zielen van doden hun terugreis naar het land van de voorvaderen op deze plaats. Hier is de poort naar Raroheenga, de onderwereld. De overledene bereikt allereerst de rode Pohutukawa-boom op Cape Reinga. Vervolgens zet hij de reis voort over de kolkende golven, bereikt Three Kings Islands voor een laatste groet en gaat dan richting Irihia de ondergaande zon tegemoet. Ook komen in Cape Reinga de Tasmanzee en de Atlantische Oceaan bij elkaar. Dit ziet er erg mooi uit!

*** De slogan van de stad is Kerikeri - It's So Nice They Named It Twice. Er wordt gezegd dat een anonieme rugzaktoerist deze woorden in een gastenboek van een jeugdherberg schreef.

• 12 Februari 2013 - 10:30

Jelmer:

Lekker educatief ;). Leuk mel! Wordt wel wat frisser zondag dan ;)

• 12 Februari 2013 - 16:01

Henk Verhoeven:

Hoi Melde,
    Gek hé dat het nu weer zomer is in de winter, maar wel tof. Zo te zien hebben jullie het erg gezellig. Maf hé zo'n Kauri boom, indrukwekkend. geniet van alles, groet Henk.

• 12 Februari 2013 - 18:49

Moeke:

Hallo Melde ,leuk je verslag te lezen.Je mag wel een dagboek bijhoeden, als je de eerste dagen al zoveel beleefd hebt.Groetjes moeke

• 12 Februari 2013 - 21:10

Melde:

Hoi allemaal! Er ging even mis waardoor het verhaal abdrupt met %0 eindigde, maar het is weer aangepast! @ Moeke: daarom houden we inderdaad ook een dagboek bij ;)

• 12 Februari 2013 - 21:45

Marrit:

Oei, wat klinkt dat allemaal heerlijk! Fijn dat jullie zo genieten! Over een paar dagen naar het Zuidereiland. Waar ook nog heel veel mooie dingen wachten. Veel plezier! Xxx

• 12 Februari 2013 - 21:49

Tiemen:

Dat educatieve moet je er ook even inhouden trouwens ;) Super zeg!!

• 12 Februari 2013 - 22:02

Ezra:

Hey ladies,

leuk om jullie verhalen te lezen :) klinkt super allemaal! Geniet ervan. Ik heb hier de carnaval ook weer overleefd ;)

Xx Ez

• 13 Februari 2013 - 11:21

Hennie:

Fantastische verhalen zeg, leuk hoor. trouwens mijn zonnebril nog gevonden op weg naar Paihia? Naar het noorden is wel erg leuk met zo'n toer.Al zoveel gezien en gedaan en nog veel meer te gaan.Het hoogte- en kleurverschil van de Pacific Ocean en de Tasman Sea nog gezien?
    goede reis op weg naar Queenstown. groet ;)

• 14 Februari 2013 - 10:33

Marjolein WD:

Boomknuffelen??! Rare jongens die kiwi's
    groetjes uit Utrecht

• 14 Februari 2013 - 12:44

Ceciel Van Der Weide:

och wat mooi is het daar en wat fijn dat jullie zo genieten van alles . leef en blijf genieten lieve schatten.