Nooit meer slapen - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Melde Gilissen - WaarBenJij.nu Nooit meer slapen - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Melde Gilissen - WaarBenJij.nu

Nooit meer slapen

Blijf op de hoogte en volg Melde

15 Maart 2013 | Nieuw Zeeland, Wanaka

Kia Ora!

Na ons avontuur op stewart island zijn we met de ferry en bus naar studentenstad Dunedin vertrokken. Hier zijn we naar Baldwin street gewandeld*. Erg grappig om auto's hier naar boven te zien/horen gaan. Leuke en gezellige campus hebben ze hier. We zijn jaloers op de leuke studentenhuizen hier.

We zijn hier op een wildlife tour gegaan. We wilden namelijk ontzettend graag naar het schiereiland Otago Peninsula, maar dit is niet mogelijk zonder eigen auto. Achteraf gezien echt goed juist om met deze tour te gaan. Het schiereiland is echt super mooi met heel verschillende en zeldzame vogels, oa konings lepelaars, oyster catchers, pukeko, steltlopers, zwarte zwanen enzovoorts. We zijn naar een colonie albatrossen gaan kijken en daarna naar een prive strandje. Op dit strand creëren ze een natuurlijk leefgebied voor blauwe pinguins, de kleinste van de wereld en de yellow eyed pinguins. Die hebben we hier dus ook gezien. Daarnaast lagen er echt heel veel zeeleeuwen op het strand. Heel leuk om in het wild deze dieren te zien, blijdorp is er niets bij. Voelt alsof we in een natuur documentaire zitten. Aan de andere kant van de berg héél veel zeehonden gezien, zo'n 200. Met heel veel kleintjes spelend in het water op de rotsen. Écht een prachtige dag!

De volgende dag onze was gedaan en 's avonds met 2 NL jongens en een duitser naar bierbrouwerij Speight's gegaan. Het leukste en boeiende was de verschillende biertjes proeven op t einde. Daarna nog een klein dansje gaan wagen in de stad!

De volgende dag zijn we naar de chocoladefabriek gegaan en hebben we oempaloempa's aan het werk gezien. Van juli t/m januari zijn ze hier bezig met het maken van chocolade eieren voor pasen voor de kiwi's, bizar lang! Na onze chocolade droom cultureel gaan doen in het Central Otago museum. Hier oa heftige beelden gezien van de earthquake van Christchurch. Daarna was het tijd om naar de bus te gaan. Dit was even een avontuur, aangezien we op een andere plek moesten zijn dan dat we voorheen dachten. Een hele aardige pubeigenaar heeft toen halsoverkop de boel de boel gelaten en ons naar het busstation gechauffeurd. Dit zou je dus nooit in NL verwachten!!!

Na een 4 uur lange busreis, met lekkere chocolade hapjes, kwamen we in Te Anau aan. Hier kwamen we twee meisjes tegen die zich verwonderden over onze wandeltochten. Ze vond ons daarna, let goed op (!), erg gestructureerd! Haha wat een grap.
Met de bus naar Te Anau downs gebracht waar we moesten overstappen op een bootje. Op dit bootje zaten alle mensen waar we de komende 4 dagen mee opgescheept zitten (behalve de guided walkers)**. Na deze mooie tocht beginnen we eindelijk aan de tocht!

De wandeling is volgens ons, tot nu toe, de mooiste wandeling die we hebben gelopen! We lopen steeds langs gletserriviertjes met een heldere groen/blauwe kleur, door een groen mosachtig bos, in een heerlijk zonnetje en gezellig gezelschap met zn 2en. Daarnaast komen we veel vogels tegen op ons pad en hebben we echt goed kennis gemaakt met de sandfly!

Nadat we 's middags aankwamen bij een hut namen we steeds een dappere duik in het koude gletsjer water van ong 7 graden. Lekker opdrogen in de zon was er niet echt bij, aangezien er duizenden sandflies om ons hoofd circuleerden. Daarnaast prikten ze ook graag op onze rug, buik, benen, billen en voeten...heel fijn! Ik kan me nu nog beter identificeren met de hoofdpersoon van het boek 'nooit meer slapen' van Hermans. Ondertussen zien onze benen er erg wild uit met bulten en krassen. Achja pijn is fijn, jeuk is leuk en bloed is goed!

We hebben een erg bijzondere milford track gelopen aangezien het normaal eigenlijk altijd regent, soms wel een halve meter op een dag! Wij hebben alleen zon gezien, dus moeten nog een keer terug om 'm nog eens in de regen te lopen. We hebben heel veel watervallen gezien, maar met regen zijn er nog veel meer.

Na 4 dagen eindelijk aangekomen bij het Sandfly point! We hebben het erg naar ons zin gehad en leuke mensen ontmoet in de hutten. Weer geen blaren en/of pijntjes gehad; we worden echt al ervaren trampers! Met een bootje door de mooie milford sound richting de warme douche, bier, fish 'n chips en pavlova***.

De volgende dag gelift naar Queenstown. Vandaag was het iets lastiger, omdat er heel veel liters mee waren. Uiteindelijk met een australiër, postbezorger en ijshockeyster mee kunnen rijden. Daar gelijk naar de gondola gegaan om te paragliden. Helaas kon dit op het allerlaatste moment, na lang wachten, niet door gaan ivm de wind. Ons verdriet weggegeten met een ijsje en daarna met theepotjes met drank in de world bar weggedronken. Hier hebben we de meisjes die ons zo gestructureerd vonden weer ontmoet....Wat is NZ toch een klein wereldje!

Om 9uur s ochtends de tweede poging om te gaan skydiven. Als een van de eerste gingen we naar boven. Na een heftige klim bovenop de berg gekomen en onze instructeurs ontmoet. We kregen een soort pinguinpak aan en kregen de instructie om een stukje te rennen, al ging dat zo snel, voor we het wisten bungelden we met onze benen in de lucht! Bizar gevoel en uitzicht. Voor de landing nog even een mooie looping gemaakt. Voor het bewijs hebben we foto's en een filmpje!

Daarna gelijk weer door gelift naar het mooie Wanaka. We werden al snel meegenomen door een kiwi die zelfs om reed om ons helemaal naar wanaka te rijden, super fijn. Daar hebben we 2 NL jongens ontmoet die we al eerder hadden gesproken tijdens het liften. Om bij te komen van ons paraglide avontuur lekker in het zonnetje gelegen en een duik gemaakt in het verrassende warme water. De volgende dag naar het puzzle world geweest****. Na onze illusische ochtend zijn we mount iron op gewandeld voor een mooi uitzicht.

In het hostel kwamen we de 2 jongens: Peer en Thijs, weer tegen. Ze wilde gaan liften, maar werden niet meegenomen. Opeens was daar het idee om samen een auto te huren dus zo gezegd zo gedaan. We zitten nu op hun te wachten, terwijl zij de huurauto ophalen in Queenstown. Het plan is om 7 dagen met hun te gaan reizen en te gaan kamperen. Oa mount cook, fox glacier/franz josef, st. Patrick day vieren, pancake rocks, Kaikoura en Nelson. We zijn erg benieuwd naar deze road trip.*****. Aankomende week zullen we weinig tot geen WiFi hebben schatten we in dus dan spreken we jullie pas de 23e, op Melde's verjaardagsfeest (donaties voor de skydive kunnen worden gedaan op: 9170888 tav MGR Gilissen).

We hopen voor jullie dat de sneeuw snel zal smelten, zodat jullie paaseitjes kunnen gaan zoeken.

Heel veel liefde van de andere kant van de wereld,

De wereldvrouwen (Melde & Heleen)

* Baldwin street is de steilste straat van de wereld. Elk jaar wordt hier een leuke hardloopwedstrijd georganiseerd door chocoladegabriek cadbury, waarbij er van bovenaf chocolade snoepjes worden gegooid.

** de milford track mag iedere dag door max 40 mensen worden gelopen. Dit betekent dat je meer dan een half jaar van te voren moet boeken voor deze tocht. Tenzij je veel geld hebt en lui bent, want dan kun je met een gids lopen in een groep en heb je luxere hutten en er wordt voor je gekookt. De milford track staat bekend als 'the finest walk in the world'.

***pavlova is een traditioneel toetje uit NZ/Australië. Het bestaat uit een soort taartje. De buitenkant lijkt op zachte merengue, de binnenkant op suikerachtige eiwit prut. Niet bepaald lekker! De kiwi en het ijs daarentegen gelukkig wel.

****puzzle world is een museum waar je hersenen voortdurend worden gefopt en waar je kan puzzlen. Erg leuke dingen gezien en daarna nog een tijd door een doolhof gedwaald.

*****noot voor bezorgde ouders: peer en thijs komen allebei uit brabant (helmond en tilburg). Voor meer info zie hun facebook.

• 15 Maart 2013 - 07:57

Henk Verhoeven:

Hoi Melde,
    Volop in actie dus "nooit meer slapen". We even wennen om de berichten goed te volgen, want gisterenavond ontving ik de mail over je verjaardag. Dit verslag geeft een hele week of zo weer. Wat een boeiende avonturen beleven jullie, prachtig, boeiend en spannend. Zo nu op naar je road trip met de twee boys uit Nederland en het vieren van je verjaardag. Ik doneer spoedig. Vele groeten van Henk.

• 15 Maart 2013 - 09:11

Suzanne:

Lieve Heleen en Melde,
    Ik geniet enorm van jullie verhalen en foto's die langs komen op facebook.
    Echt onwijs stoer wat jullie allemaal aan het doen zijn.

Geniet ervan en vooral ook een beetje van het lekkere weer wat wij hier nog steeds niet hebben.
    Liefs,
    Suus

• 16 Maart 2013 - 07:40

Jos :

Beste Melde, ik heb net samen met Féline je verslag gelezen. We zijn erg onder de indruk. Jullie beleven geweldige avonturen en maken ons jaloers! Ga zo door!! Dat die 2 NL jongens uit Brabant komen stelt ons niet mee gerust hoor? En dan vooral die uit Helmond..... (Limburgs grapje) groetjes van je Familie uit t Maaskantje. ( ps ik moet nu stoppen want Féline wil spelletjes doen)

• 16 Maart 2013 - 14:57

Marrit:

He lieve Melde, jullie maken een reis om nooit te vergeten!Dit pakt niemand je meer af! Blijven genieten! Tot het volgende verhaal. Liefs ook aan Heleen!

• 17 Maart 2013 - 17:54

Moeke :

Vandaag jullie reisverslag eens uitgebreid gelezen.Wat een spannende vakantie en een prachtig avontuur Veel leuke ontmoetingen en veel rot zandvliegen,wat wil je nog meer. Nog even en dan ben je jarig vast van harte G.liefs van Moeke.

• 18 Maart 2013 - 12:17

Lotte:

Hé melde en Heleen!

Leuk jullie vanaf mijn reis ook nog een beetje te volgen!
    Volgens mij zijn jullie heerlijk sportief bezig en wat ontzettend gaaf zal dat paragliden zijn geweest!

Geniet maar lekker verder!