Roadtrip met de billen bloot - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Melde Gilissen - WaarBenJij.nu Roadtrip met de billen bloot - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Melde Gilissen - WaarBenJij.nu

Roadtrip met de billen bloot

Blijf op de hoogte en volg Melde

07 April 2013 | Nieuw Zeeland, Hamilton

Rectificaties op de vorige blog:
1. Heleen stapte aan de rechterkant van de auto achter het stuur.
2. In Kaikoura hebben we een enorm mooie wandeling gedaan langs de kust waarbij er zeehonden langs de weg lagen. Ook zijn we op een strandje gekomen waar we een dode zeehond en skeletten hebben gevonden van vogels en zeehonden. Bizar om te zien, heel interessant. Later hebben we een deel van de route ook nog rennend afgelegd. Wie kan er nu zeggen dat hij/zij langs zeehonden heeft hardgelopen? Wij dus!

Na ons culturele intermezzo in Wellington (te papa museum) zijn we op het vliegtuig gestapt naar Auckland. Hier hebben we vervolgens ons racemonster opgehaald: een zilverkleurige Nissan Tiida. We hadden de kleinste auto gereserveerd, maar dit is best een patserbak! Heleen heeft gelijk plaats genomen achter het stuur en ons naar het centrum van Auckland gemanoeuvreerd. Daar hebben we onze paspoorten bij het Thaise Consulaat achter gelaten om ons visum voor Thailand in orde te krijgen. En toen konden we eindelijk aan de roadtrip beginnen: op naar Coromandel!

Allereerst naar het stadje Thames gereden. Hier hebben we groots inkopen gedaan. Alles wat nodig zou kunnen zijn tijdens ons kampeeravontuur meegenomen.Vervolgens zijn we via een kronkelige weg naar coromandel forest park gereden. Hier zijn talloze wandelingen en campings! Hier hebben we een wandeling langs kauri bomen* gedaan en een dagwandeling naar 'The Pinnacles'. Deze laatste was erg mooi! Vanaf de top van de berg konden we heel ver kijken en zagen we de kustlijn in de verte. We merken dat we de meerdaagse wandelingen al missen!

Na een paar dagen kamperen in pure wildernis ** zijn we naar Coromandel Town gegaan. Hier hebben we een camping met heel mooi uitzicht. Zonder ID is het moeilijk om drank te krijgen, helemaal opgedoft (lees: weer eens mascara op, gedoucht en onze haren geborsteld) de pub in gegaan. En ja, het werkte en hebben onder het genot van een rugby wedstrijd op tv ons bier gedronken. De dag er na was het 1e paasdag dus hebben we uitgebreid ontbeten: gekookte eitjes versierd, kiwisap, hot buns
***, banenbrood, cadbury chocolade eitjes....mmm! Met onze volle buikjes op weg gegaan naar het noordelijkste puntje van de Coromandel: Fletchers Bay. Vanwege pasen en het lekkere weer zijn er héél veel kiwi's een weekendje op pad, lekker druk dus. Gelukkig is er voor ons mini tentje nog plek op de mooie camping aan zee. Op 2e paasdag is de camping 's ochtends juist bijna uitgestorven en zijn alle kiwi's naar huis vertrokken. Wij zijn toen een deel van de coast walkway gaan lopen. Pfff zeg we komen wel tot de conclusie dat in NZ wandelen altijd betekent dat je zowel omlaag als omhoog moet wandelen: het zweet loopt ons letterlijk van het hoofd! We verlangden enorm naar een duik, maar zonder bikini bij ons moeten we toch descreet te werk gaan. Uiteindelijk een mooi stukje strand gevonden, naast heuvels vol met schapen, waar we een heerlijke vrije en verfrissende duik hebben kunnen maken!

Met de Red Hot Chilli Peppers op rijden we de kronkelige grevelweg weer terug richting Coromandel Town. Na het tanken komen we er al snel achter dat we een lekke band hebben...pech! Gelukkig is de garage 300 m van ons verwijderd. Dit gooit een beetje roet in het eten voor de festiviteiten van Heleens verjaardag, maar daar vinden we natuurlijk wat op!

Melde is in alle vroegte op Heleen haar verjaardag een speciale pannekoekentaart gaan bakken****. Daarna zijn we met feesthoedjes, slingers en ballonnen de verjaardag goed begonnen. De band was in 40 min time weer gemaakt dus kon Melde de jarige chaufferen naar Whitianga. We zijn hier naar de Cathedral Coves geweest en vervolgens naar de Hot Water Beaches*****. Beide helaas heel toeristisch, maar we zijn natuurlijk ook toeristen! Na een lekkere fish and chips zijn we Whitianga in gegaan voor een dansje en drankje. Helaas was de kroeg leeg op ons na dus hebben samen biertjes gedronken en pool gespeeld.

De volgende dag actief begonnen met zee kayakken! Op zee kayakken blijkt nog niet zo moeilijk, maar vooral de zee op en af komen bleek lastig voor ons. Op de terug weg zijn we met kayak en al door een golf op het droge gegooid. Na dit kayakavontuur doorgereden naar het surfers strand van Whangamata. Jullie zullen het niet geloven, maar we kregen het hier gewoon een beetje koud! De herfst laat zich hier nu soms toch wel zien. Daarna weer gekampeerd op een mooie camping. We worden '
s nachts wakker gehouden door geluiden van het dierenrijk: de moreporks ****** en possums.

De volgende dag regent het bijna de hele dag, dus gaan we lekker kaartjes schrijven, chai lattes drinken en flaneren door het stadje. In de middag maken we nog een klein uitstapje naar Paeroa. De beroemde NZ drank (L&P) wordt door middel van het water uit Paeroa en citroen gemaakt. Lemon and Paeroa dus. Hier hebben we L&P ijs gegeten...raar!

De volgende dag zijn we, via Auckland (om de paspoorten te halen), naar Piha gereden. Helaas kregen we bij het uitparkeren een klein ongelukje. Gelukkig is er niemand gewond geraakt, alleen hebben we nu wel een deuk in onze patserbak...weer een mijlpaal voor Melde. Piha beach is ook wel bekend van het programma 'Piha rescue'. We begrijpen nu wel waarom het programma 'rescue' heet, want wát een hoge golven! 'S avonds heerlijk hardgelopen op en langs het strand; genieten! Na onze herstelpasta met heel veel paprika nog even naar de plaatselijke pub gegaan. Hier hebben we tussen de locale mannen bier gedronken en live op tv rugby gekeken.

Na Piha vertrokken richting Hamilton. Dit stond al tijden op ons to do lijstje, aangezien het Waikato luchtballonfestival hier plaats vindt. Met een shuttlebus zijn we naar het festival vertrokken. Daar kijken we verwonderd naar alle tienermeisjes met hun mini rokjes en jurkjes. Wat ons nóg meer verbaasde was dat we nergens alcohol konden krijgen! Ze lachten ons zelfs een beetje uit toen we er om vroegen. Maar wij vermaken ons natuurlijk ook prima zonder alcohol! Hele leuke middag/avond gehad met oa coverbandjes, luchtbalonnen in allerlei kleuren en vormen en vuurwerk. Op de terug weg in de bus tussen tienermoeders en vaders beseffen we dat wij het toch wel erg goed hebben.

'S nachts is hier de klok een uur achteruit gegaan, waardoor er nu nog maar 10 uur verschil is met NL! Dat kwam op zich wel goed uit, want om half 7 's ochtends gingen de luchtbalonnen de lucht in en daar wilden we bij zijn. Erg mooi gezicht om de kleurrijke ballonnen in de lucht te zien bij elkaar. Ook zijn we nog even door nationale tv gefilmd. Binnen no time heeft iedereen het hier altijd door dat we uit NL komen. Soms is dat bijna eng, want dan raken mensen dolenthousiast en gaan ze roepen dat we zo mooi en jong zijn en zo'n zachte huid hebben...al zien wij er toch echt het zelfde uit als de gemiddelde kiwi (de korte jurkjes ingeruild voor iets degelijkers alleen).

Nog 2 weken voor de boeg in NZ, met oa Rotorua, skydiven, lake Taupo, tongariro crossing en napier en hastings op het programma...zin in! Helaas zijn we nog geen hostel tegen gekomen met een computer met internet, dus foto's volgen later. Hopelijk heb ik het beeldend genoeg gedormuleerd en anders is Google een oplossing!

Liefs!

* Kauri bomen zijn hele grote bomen, zowel in lengte als in omvang! We hebben bomen gezien met een diameter van 4 meter. Helaas heerst er een ziekte onder de bomen dus ze worden nu beschermd.

** Onder pure wildernis verstaan we: vieze stinkende dixie-achtige wc, water moeten we uit de rivier halen en koken en douchen...? In de rivier!

***Hot buns zijn een soort krenten/kaneel broodjes (ruiken en zijn heel lekker) en worden verkocht rondom pasen. Bovenop het broodje zit een wit glazuren kruis.

****De pannekoekentaart bestaat uit pannekoeken met kaneel om en om besmeerd met pindakaas, chocopasta en stukjes banaan. Om het geheel af te maken vrolijke verjaardagskaarsjes.

*****Bij de Hot Water Beaches kun je voor bepaalde rotsen op het strand een gat graven waar vervolgens heel warm water in stroomt. Dit is afkomstig van geothermische activiteit in de grond. Op sommige plekken is het water kokend heet. Het is echt een enorme drukte van mensen die allemaal een gat willen graven of even in het warme water willen liggen.

******Moreporks zijn een soort uilen en ze roepen steeds hun eigen naam:' moooor poooork'.

• 07 April 2013 - 23:54

Tiemen:

Like! Dat uitparkeren verdient dus nog wel een beetje aandacht hé lief? ;) xx

• 08 April 2013 - 08:16

Hennie:

Aan de reactie van Tiemen te lezen, krijg je nog wat les.
    Vanuit Lesotho jullie nog een paar heerlijke weken toegewenst. Wat kamperen betreft zijn er altijd mogelijkheden. We hebben hier al nachtvorst, weliswaar in de bergen, maar met kamperen wel koud. Een andere mogelijkheid is tussen zebra's, gnoe's en struisvogels in een natuurpark, ook zonder wc, douce enz.maar wel fantastisch.
    Veel plezier nog, lekker genieten en later.

• 08 April 2013 - 08:29

Inge:

Wat een mooie en beeldende verhalen, schrijfster worden? Fijn dat jullie het zo naar je zin hebben. Ik ga googlen! Liefs, Inge

• 08 April 2013 - 11:57

Marrit Broersma:

He lieve Melde en Heleen, Wat een heerlijke verhalen allemaal. Het blijft een mooi land he. En ook in de herfst is het erg erg mooi, met prachtige kleuren in de natuur. Maar dan vliegen jullie alweer verder. Nog maar genieten van de laatste weken. En dan op naar het volgende avontuur!En weer naar de zon.( He Melde, nog maar even blijven oefenen voordat je hier weer de C1 instapt :-)) Dikke knuffel, veel plezier!

• 08 April 2013 - 14:49

Omi:

Uitparkeren , komt me bekend voor! In verleden (al bijna 20 jaar schadevrij gereden, afkloppen!!!! ) één keer de bumper er praktisch afgereden ! Maar komt goed, aanvangsprobleempje. Geniet maar van deze fantastische reis en laat je niet kisten door zo' n 'kleinigheidje'.

Kus ,
    Omi

• 08 April 2013 - 16:33

Janine Bronsveld:

Hee Heleen en Melde,

Wat leuk om jullie blogs te lezen. Wat een mooie verhalen allemaal. Jullie beleven echt veel nieuwe verrassende dingen zeg. Leuk dat jullie zoveel ondernemen en eropuit gaan :-)
    Ik wil jullie nog ontzettend veel mooie avonturen toe wensen ;-) en een geweldige reis verder!

Liefs,
    Janine

• 10 April 2013 - 22:50

Henk Verhoeven:

Hoi Melde,
    wat 'n avonturen beleven jullie,niet teveel botsen hé.New Zealand is een geweldig mooi land, geniet ervan. Ik vind het leuk om je berichten steeds te lezen en de foto's te zien. Tot het volgende bericht. groet Henk.